22 February 2017

Wordless Wednesday - BR1M

Sipolan : Aku dah dapat Br1m... Kau dah dapat?

Aku : Haha... mana ada. Aku tak layak lah! *tersipu-sipu tak tau apehal..

Sipolan : Ala.. tulis tipu2 gaji je dalam borang tu.. kalau dapat, dapat laa... macam aku pun tak letak gaji betul... hahaha!

Krikkk.... krikk.... krikkk

4 comments:

  1. boleh ke tipu2??? macam saya letak je la gaji basic tu. elaun ke ape takyah la tambah dalam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh, kalau gov terlepas pandang atau takde rekod kat LHDN... tapi isunya... yang tipu2 nak paw duit kerajaan ni, berkat ke, dosa tak? tu je nak cakap.

      Delete
  2. Kenapa orang yang berusaha lebih, dapat gaji lebih tak boleh dapat BR1M ye? Orang susah yg memang susah tu kita faham. Tapi bukan tak ada orang malas yang susah. Boleh pulak dapat .. haha.. Mungkin in future diorang perlu asing2kan jumlah pemberian BR1M pada semua tapi ikut pada jumlah gaji. Contohnya ; Orang yang gaji 5 ribu kt KL ni, tak layak BR1M tapi kerajaan bukan tau diorang masih juga miskin bandar. Tercekik nak bayar itu ini. Kesian tak dapat apa2 bantuan. Kalau 5 ribu, ada anak sekolah, rumah sendiri, kereta, pengasuh bla bla bla.. alahai.. berapa la sangat yg tinggal kan.. hmmm.. *thinking*

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab golongan tersebut kena bayar cukai. kalau dibagi Brim, cemana duit nak rolling? nampak tak? haha

      golongan pertengahan paling tersepit. kena bayar cukai tapi tak dapat apa2 pulangan yang memuaskan. nampak macam orang senang, padahal pegi kerja pun takde duit makan. duit cukup2 isi minyak. balik umah makan megi. tengah makan megi waktu senja, kena kacau pulak. eh! macam dah masuk citer orang lain ni.

      Delete