19 August 2015

Set Bersalin Ubat Berpantang

aku ni update blog sebab laptop dok atas meja makan.... nak wat editing gambo kawin, pc tengah down, kena godek keluarkan hard disk sebab gambo2 kawin orang kat dalam tu.... *nanges tepi meja

sambil zuel layan JDT vs PERAK *lambai hakak-hakak blog sebelah, aku pun taip lah entri... nak share sikit pasal set bersalin kali ni...

masa aku bersalin wyna 3 tahun lepas, aku ambik pakej ngan makcik bidan mengurut tu je... so takde review sebab ubat2 dia sume traditionally homemade je, bukan jenis komersial. kali ni aku beli sendiri... lagipun aku upah bidan urut yang muda, bukan makcik tu lagi sebab makcik tu dah tak ngurut dah... lagipun makcik tu kena berjemput, berhanto... tanak susahkan family. aku book bidan yang boleh datang dan balik sendiri. hehehe

well agak mahal jugak la kot bidan muda2 ni, yelaa, diorang ade pegi blajar, masuk kelas, training praktikal segala... bukan macam bidan makcik2 yang ngurut tu dari turun temurun... rata2 yang aku tanya, harga upah urut bersalin tu antara RM80-RM100++ sehari.... tak masuk ubat2, tak masuk caj perjalanan... biasa diorang ni memang ada kenderaan sendiri.... yang aku book ni duk area umah aku je... kalau book yang jauh2 karang, kena extra charge pulak....

kali ni aku try set bersalin NR disamping "basic food" yang lain. tu pun banyak kali survey. tapi aku beli loose items je. aku tengok set bersalin NR tu comel2, macam tak cukup nak pakai sampai 44 hari....hihihih. lagipun aku beli apa yang aku nak pakai je. even aku ni Shaklee Independent Distributor, aku still suka ubat tradisional tapi moden *eh caner tu...? maksud aku, tak moden sangat macam set ala2 SPA, jenis ubat2 dia pun bau losyen wangi, jenis ubat sedap macam minum sirap... hihi... ntah la, macam tak feel orang berpantang je... 

masa berpantang wyna, memang ubat tradisional abes, kena minum air ubat periuk, minum jus kunyit 3 hari berturut, makan maajun, pakai param pilis jenis pasir bedak tu.... aku okey je sume, tapi air ubat periuk je la banyak ngelat.... maunya tak, pahit gilaaa.... siap aku curik2 bubuh gula, so ada la rasa macam air kopi O sikit... haha... tapi sampai abes pantang tak abes rebus pun ubat periuk tu....

so dalam banyak2 set yang aku survey ni, aku rasa NR antara persediaan tradisional dalam bentuk yang dikomersialkan.... lagipun dia bukan jamu, dia adalah herba. so takde la panas or kering kot *kot laa... sebab lom try! lepas tu aku follow FB bidan ct aisyah (kak ice), tu pun agak mempengaruhi la, sebab dia banyak share tips dan cara guna produk NR dengan tepat lagi berkesan. gitu.
untuk produk NR, aku just pilih loose item :

Akar Herbanika kotak besar - 30 t-bag
akar herbanika ni macam air ubat periuk lah... cuma tak payah la nak rebus2, boleh rendam pastu minum macam minum teh. senang kan... perasa tak tau lagi la, tapi kalau pahit, bole campur madu. yeay!

Barra Gel
aku pilih jenis ni sebab senang nak cuci private part tu... pastu Barra Gel ni bole pakai bila2, tak semestinya dalam pantang. nak pakai wat sabun mandi baby pun bole, no chemicals....

Minyak Berubat Herba & Minyak Herbanika
ramai yang review minyak NR ni bagus sangat... aku pilih minyak ni sebab bole macam2 guna, for sure guna untuk mengurut, bole sapu kat baby, bole titik kat pad masa dalam pantang, bole ganti param pilis jugak. jimat tak payah pening2!

Daun rebusan mandi
ni bukan produk NR lah, tapi dari Jamu Mak Dara.... aku kan dok taman perumahan, mana laa nak carik daun2 herba wat mandi... rumah kampung nenek pun dah takde.... so beli la sepeket, bole pakai sebulan. dulu masa 1st pantang pun, aku ada beli uncang mandi herba jugak... bole laaa....

satu lagi, aku tak beli pil Phytonatal tu sebabnya InsyaAllah aku nak habiskan je stok Palestine Extra Virgin Olive Oil (PEVOO) ngan Madu yang aku makan skrang pastu tambahan Pati Habbatus Sauda (PHS) keluaran TIAF. masa ngandung tak boleh makan habbatus sauda sebab ia mengandungi bahan yang boleh mengecutkan rahim... thats why bagus diamalkan ibu2 dalam pantang.... dan bole pelbagai guna jugak untuk lain2.... hehe....
itulah barang2 dalam set bersalin aku.... InsyaAllah, lagi 2 bulan lebih je lagi nak sampai due.... huhuh walau dah ade pengalaman tapi still berdebar jugak. lain anak, lain la pengalaman bersalin... harap dapat sakit bersalin dengan sendiri (1st child kena induce) doakan urusan bersalin kali ni dipermudah dan tak sakit (read : sakit yang mampu aku tahan) Aamiin!

Tips of the entry :
cara lumur kunyit pada ikan tanpa kuningkan kuku
- masukkan ikan, garam dan kunyit dalam plastik zip lock, lepas tu tenyehhhh sampai rata!


No comments:

Post a Comment