28 August 2015

Nota Jumaat Untuk Aku



muhasabah hari jumaat...

aku selalu berangan nak jadi macam orang lain yang punya sesuatu lebih bagus dari aku, rasanya normal bagi kebanyakan orang... mahukan kehidupan serba sempurna, hidup bahagia sentiasa, jauh dari masalah2 yang membebankan...

tapi..  kalau ada kesempatan, cuba2lah renungkan, Allah menjadikan takdir setiap hambaNya begitu adil... 

ada kerjaya yang bagus, tapi masih belum berumahtangga
ada kemewahan, duit bukan masalah, tapi rumahtangga tak bahagia
ada pasangan yang baik, tapi belum ada zuriat
ada pasangan dapat zuriat, tapi kurang sihat..
ada keluarga sihat bahagia, kerjaya yang bagus, tapi berjauhan pula
ada yang murah rezeki jodoh, zuriat, mudah mengandung dan melahirkan, diberi kesihatan yang bagus (jarang sakit) tapi  ada masalah kewangan
ada keluarga yang takde masalah besar pun, tapi kena tempias menghadap masalah orang tua atau adik beradik... 

ini bukan ayat2 nak sedapkan hati...bukan...bukan...
tapi reminder untuk aku lebih menghargai apa yang ada...sebagai kekuatan untuk terus melangkah...macam ni lah kehidupan. semua orang ada lebih disini, tapi mungkin kurang kat sana... 

hargai rezeki yang ada sebab nikmat rezeki tu tak tau sampai bila Allah nak bagi pinjam. 
bersabarlah dalam dugaan yang diturunkan. kalau Allah boleh tarik balik dugaan, macam tu jugak nikmat yang Dia pinjamkan.

semua ni pasti akan berakhir


2 comments:

  1. Insyaallah , semua akan baik-baik saja untuk Ain, sabar dan terus berusaha ..
    hokay.. ~ =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kak untuk kata2 semangat =)

      Delete