22 November 2014

Hemangioma

ada satu info yang aku rase penting jugak tapi aku tak cerita kat blog ni, ntah kenapa ye aku tak ceritakan?

dulu masa wyna baru lahir seminggu dua kot, ada bengkak seolah-olah lebam kat rusuk kanan dia. aku tak ingat la ade amik gambo ke tak masa tu, tapi sekarang ni memang dah takde lah...

rupa lebam tu bole dikatakan sama macam ni :
tapi ni macam besar je.. yang pada wyna tu kecik sikit dari ni. bile bawa wyna pegi check up ngan paed, aku tunjuk la ketulan lebam kat rusuk wyna tu... doktor tu cakap ni nama dia "hemangioma". 

Apa Itu Hemangioma?  

Hemangioma merupakan salah satu kelainan pembentukan pembuluh darah dan dapat terjadi pada setiap jaringan dalam tubuh.  Hemangioma juga sering dikatakan sebagai tanda lahir. Diperkirakan hanya satu atau dua orang dari 100 bayi yang memilikinya. Ciri-ciri tanda lahir ini berupa benjolan berwarna kebiruan atau merah kebiruan.

Awalnya, hemangioma muncul seperti noktah berwarna merah, kemudian akan tumbuh cepat. Biasanya sebanyak 70 persen hemangima akan hilang pada usia tujuh tahun, 90% pada usia sembilan tahun, dan 95% ketika anak berusia 10 atau 12 tahun.

Hemagioma selain disebabkan karena kelainan pembuluh darah, juga disebabkan karena faktor tertentu yang terjadi selama proses persalinan, misalnya trauma pada saat lahir. Perlu diingat bahwa hemangioma tidak berkaitan dengan penyakit kulit dan tidak menular.

Pengobatan untuk hemangioma sangatlah tergantung pada jenisnya. Untuk hemangioma superfisial atau hemangioma yang tumbuh di permukaan tubuh, tidak diperlukan tindakan medis karena akan mengecil dan menghilang dengan sendirinya, seiring dengan bertambahnya usia anak.

Ada beberapa jenis hemangioma yang memerlukan tindakan pembedahan, yaitu jika pertumbuhannya sangat cepat, hemangioma raksasa dengan penurunan jumlah trombosit, dan hemangioma yang tidak mengecil setelah usia enam atau tujuh tahun.


macam tu lah citernya...  dalam bahasa pasonya, doktor tu cakap, saluran darah belum tersebar dengan sempuran, tu yang ada ketulan macam lebam tu. lepas tu bila wyna masuk taska, pengasuh kat taska tu tanya kat aku, kenapa ngan rusuk wyna? 

masa mula2 aku perasan tu pun, aku cuak jugak, kot la aku ada terpegang rusuk wyna kuat sangat ke masa mandi sampai lebam... huhuh

bila mak aku tunjuk kat kakak sepupu aku, dia cakap anak dia pun pernah ada gak masa baby. lepas tu ilang sendiri. kawan aku pun ada anak sedara yang ada benda ni, pun ilang bila budak tu besar...

aku tak ingat bila hemangioma wyna ilang. masa umur belum setahun aku tengok2 je dah takde... benda ni mungkin surut perlahan2 bila anak semakin membesar...

so kalau ade yang mengalami macam ni, bole refer kat paed yer... kalau google image hemangioma ni, rupanya boleh jadi sangat serius, tak digalakkan nengok lah... masa tu la aku baru tau hemagioma ni ada macam2 jenis, kalau kes yang serius, kena buat operation.

No comments:

Post a Comment