23 June 2014

Diapers = Lampin Pakai Buang

hari tu aku beli huggies, so menjadikan 3 jenama pempers yang aku dah pakai. so nak citer la sikit

sebelum tu kite layan dulu komen2 FB masa wyna duduk dalam perut lagi :

ini lampin pakaibuang yang aku pernah try dulu... kat bawah ni komen2 dari FB Zuel.... mungkin boleh membantu berdasarkan komen2 parents yang lebih berpengalaman...
apa yang aku concern pasal lampin pakaibuang ni adalah dari segi harga. So aku stick dengan petpet dan drypers. sebab 2 brand ni agak murah (sorry tak pernah kira sekeping brape). harga satu pek lampin pakaibuang size M = 80 keping = average dalam RM33-36. kadang2 petpet ngan drypers ni saling bersaing. kalau tak silap aku la.. hanya dua brand ni je yang buat size M = 80 keping. 

petpet pernah buat promosi free extra 4 keping kemudian drypers keluar promosi free 8 keping pulak... kalau dibandingkan harga dengan isi berapa keping, pada aku lebih kurang je. so kalau nak beli lampin pakaibuang tu, aku tengok harga mana yang murah la. kalau rase drypers tengah murah, aku prefer drypers. kalau drypers lebih mahal pun beza dalam RM2-3 hengget jer...
pek promo

honestly brand lampin pakaibuang paling bagus is mamypoko tapi harganya pun setanding kualiti la kan... memandangkan aku takde masalah sangat ngan pempers, so tak perlu la pakai mamypoko tu. kang time anak dok berak2, pempers tak basah habis, dah kena buang.

kawan aku pernah pesan, kalau newborn, pakai je brand murah2 sebab mase tu baby memang akan kerap berak. kan? logik gak tu. kalau kulit anak korang takde masalah, ok je la brand ape pun.

minggu lepas aku nak beli pempers, kat pasaraya dalam taman perumahan je. dah belek2 petpet dan drypers (memang selalu susun sebelah2) tetiba ternampak Huggies Dry - promotion RM29.99 = 80 keping (M size). Ehh Huggies pun ada pek 80 keping...
so balik buat perbandingan. sebelum ni memang aku dah perasan drypers tebal sikit dari petpet... kalau pakai petpet, wyna selalu leaking tepi kalau berak...tak tau la kalau mase tu berak selambak ke sampai leaking... kalau pakai drypers jarang la leaking... 

Huggies dry ni baru 1st time aku try (beli sebab murah..haha) ketebalan sama macam petpet, cuma design bentuk T, so bile pakai, cutting pinggang tinggi betul2 kat pangkal peha macam bentuk seluar dalam. setakat beberapa hari pakai ni okey lagi... Alhamdulillah wyna bukan jenis alergik ngan lampin pakaibuang.

Untuk short-term, aku pernah try Drypers Pantz (best dan senang - macam seluar), DIAPEX (tak suke sebab pattern tak comel =p), Hey Baby (spare je untuk emergency)...hmm..tu je kot... 

4 comments:

  1. same la kitooo..haha! antara 2 tu je..kalau tak drypers, petpet..harga pon lebih kurang..tapi drypers macam cepat penuh la..petpat tak pulak..x taw la kalau kot dia pakai drypers terkencing banyak ke hape..hahaha! nasib baik la anak2 kite tak alergik ke ape..ade kak ipar tu tpksa la pakai mamypoko sbb anak xleh pkai brand lain..tapi gagah lagi sbb kak ipar x keje..buleh pakai napkin..hurhhh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pernah terfikir nak pakai napkin...tapi napkin cloth diaperlah...haha *demand kemain, cuci lom tau!

      Delete
  2. yahoooo!! tq tq! sebagai mummy to be..aku mmg duk tercari2 pampers.. nampak gaya jadi mcm zuel laaaahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan..dah boleh masuk baby list!

      Delete