28 May 2014

Isu Halal

ISU COKLAT ADA DNA BABI
skrang ni tengah panas isu ni... aku pun dah termakan jugak sebab percaya dengan kredibiliti JAKIM. yerla.. kalo aku tak percaya dengan pihak yang bertanggungjawab yang ada kuasa nak sahkan sesuatu produk tu halal ke tak, aku nak percaya sape lagi? the rest, tawakkal lah.
nak buat coklat sendiri pun, bahan2 mentah pun kena check jugak dari sumber mana... dulu aku tak se-peka skrang ni... skrang kalau produk tu takde cop atau sijil yang dipercayai, memang aku tak makan. bukan sebab aku yakin produk tu haram, tapi aku was-was... nanti jadi nightmare dok teringat2 halal ke menda aku makan tu?

so as kaki coklat... aku just pilih yang ada logo halal yang aku yakin...sama ada logo halal jakim or logo halal negara luar dari badan yang diiktiraf jakim. tapi skrang yang kata ada logo halal pun tidaklah sebenar2nya halal... sape nak jawab tu? yang bertanggungjawab esok jawablah kat akhirat sekiranya ada unsur2 sengaja nak menipu atau sorokkan kebenaran...

KESINAMBUNGAN
bile dah keluar isu halal ni... macam biasaaa.... akan drag jugak produk2 lain. tetiba ada kisah kicap cicak. tetiba ada kisah choco oat ade besi, duit syiling, kaca kat dalam biskut tu. tetiba ada artikel mayonis mcD ade air mani... tapi ni kat luar negara lah. tapi tu pun dah cukup meloyakan bile teringat. tetiba keluar balik senarai E-Codes... padahal isu E-Codes tu dah lama up...sejak aku belum join FB lagi...

aku harap kalau yang nak share tu, pastikan sahih dan faham, baru share. bukannye baca tajuk je, terus klik share laju2... E-Codes tu aku tak share lah, sebab malassss.... reader pemalas nak buat kajian pun ramai... kalau semua panik ngan E-Codes tu, tak payah dah beli apa2 makanan terproses. biskut ke, roti ke, makanan sardin dalam tin, buah dalam tin, kicap...ehh ehhh semualah yang namanya makanan terproses yang mampu duduk atas rak kedai bertahun lamanya... hah ngko buatlah sendiri semua produk2 tuh...

E-codes ni banyak digunakan dalam penstabil, pengawet, anti caking bla bla bla lah... kalau pengeluar tak tulis pun E-Codes, dia tulis je mengandungi pengawet dan penstabil makanan, yakin tak yang produk tu takde guna bahan E-Codes? haaa terkebil2 sitoo

LAIN-LAIN PRODUK
kalau nak up segala mak nenek isu makanan minuman terproses ni... banyakkk!
tau tak nugget tu diorang buat cemana? ingat gigih sangat kilang tu nak proses ISI AYAM saja? kalau dia masuk je organ2 ngan kulit ayam jadik nugget, korang tau? kalau diorang rupenya buat ayam dari sisa2 ayam yang tak laku? tau ke? daging burger mentah? sosej? burger mcD?

tak tau... tau sedap dan senang jek.

AYAM MENTAH
tau tak ayam tu disuntik supaya cepat besar dan gemuk so bole lekas2 jual? tau tak nape ayam banyak gile lemak pastu bau pun hanyir? simpan lama sikit je dah lembik2 ayam tu... haa tu pasal ayam tu disuntik kasi cepat gemok, tak cukup umur dah boleh sembelih kasik jual...

zuel dah tak bagi aku beli ayam biasa kat pasar ke kedai runcit, kalau nak beli ayam, zuel beli ayam sakura (sakura chicken)...
setakat yang aku google dalam BM, tak ramai yang review pasal ayam ni... just jumpe :

tu pun entri dah lama. tapi komen aku sama cam diorang gak. ayam ni memang tak gemuk macam ayam biasa,  tak berlendir, tapi penuh isi padat, sangat kurang lemak putih2 bawah kulit tu... dan kurang berbau hanyir. selalu beli kat jusco je...

jangan salah paham, zuel tak diskriminasi ayam. dia memang jenis tak minat makan ayam. mak mertua aku pun bagitau jugak pasal zuel tak makan ayam. kalau ade lauk ikan ngan ayam, zuel amik ikan. bile keluar isu pasal ayam suntik, pasal ayam sembelih tempat kotor, dia laaagi jadi mati selera terhadap ayam.

aku tau la jugak sikit2 kisah2 makanan terproses, baik mentah atau ready to eat macam biskut tu, tapi yerla.. aku tak rajin, hari kerja pun selalu je beli makanan kat kedai... kat rumah pun ade stok sardin, sotong rex, megi, nugget, ayam goreng dalam plastik... peti sejuk pun ada sekurang2nya 1 botol air gas... hari2 bancuh nescafe/teh 3 in 1... makan jugak mcD, KFC, pizza hut mahupun dominos... 

bab makan minum wyna je aku concern. tu pun ade orang cakap aku sifoooo.... sifoot ade lah! 

2 comments:

  1. hahaha!!! kan sifooo? dah naik penat la...kadang-kadang beli makanan kt mane2, husband sampai boring sebab semua kite belek nk tgk tanda halal..tp yang dah ada logo halal tu pon tlepas pandang jugak ada dna vavi..dh tu nak makan ape?

    *lepas ni kicap pon kna masak sendiri..homemade..*

    ReplyDelete
    Replies
    1. kicap buat sendiri, 3-4 bulan kemudian baru dapat makan...nak lagi sedap, peram setahun... tu pun kalau cicak tak masuk dalam tu lah...

      *rolling eyes

      Delete