26 May 2014

Interview Kerja

aku jarang nak mem-blog-kan pasal interview kerja... tapi yang ini agak lain sikit bagi aku... sebab sejak aku grad lagi memang aku berangan dan mengharap dapat keje kat situ...

seminggu yang lepas, aku dapat interview dari sebuah manufacturing factory... haah keje kilang! skrang pun aku keje kilang gak... I awek kilang je u olss! sebenarnya company tu tempat ayah aku keje dulu... over 20 years ayah aku bagi aku makan dan pelajaran ngan gaji kerja kat situ... aku masih ingat kecik2 dulu aku pernah ikut ayah pegi kilang tu...

aku tau company ni ade position graphic designer, tu yang aku pikir kalau ade chances, aku nak apply post tu... bile aku baca vacancy dalam jobstreet, memang aku tak lepaskan peluang... dah apply kat jobstreet, pegi direct email lagi kat company tu... punye lah nakkk sangat keje tu...

aku datang interview dengan harapan dan rasa confident. cuma... sobb sobss... kalau boleh diorang nak letak post tu kat ulu tiram. terpakse la aku bagitau... kalau nak keje kat ulu tiram, aku mintak mahap laa, tak dapat nak pegi. jauh wehh...  so kalau aku tak dapat job tu pun, mungkin sebab aku tak leh gi ulu tiram... mungkin diorang ada candidate lain yang boleh pegi...

sebenarnya aku dah tau waktu bekerja, sejauh mana kestabilan company tu, apa company tu buat, apa produk2 diorang... ada berapa division, kat mana kilang2 lain yang diorang ada...keje ade ot ke tak... apa benefit yang ada, termasuk la bonus dan increment confirm ada setiap tahun... means company ni berkembang maju dan ada untung setiap tahun... tapi time interview aku saja je tanya working days, working hours, ada increment tak? ada bonus ke? keje selalu kena stayback ke? padahal aku dah tau jawapan diorang.... diorang citer pasal produk dorang, aku pun "ooohh.. i see i see..." hahah

waktu kerja Isnin - Jumaat, sabtu tak kerja - jarang kena stayback, kecuali time peak season je, tu pun sebab nak kena siapkan annual report. dan akhir sekali - company ni public listed... salah satu company yang disenaraikan dalam bursa malaysia... kalau dapat bekerja dengan public listed company ni kira satu advantage la... ehh ada lagi... designer pakai iMac hokeh... awww!

tapi masa interview aku tak sebut pun pasal ayah aku pernah keje sana... some people said, kalau aku bagitau, mungkin chances nak dapat kerja tu lagi cerah. yeke? tapi aku tanak libatkan orang lain yang berkaitan dengan company tu, biarlah aku dapat kerja tu dengan usaha aku sendiri. lagipun ayah aku dah 5 tahun bersara dari sana...

setakat yang aku tau, takde kurangnya kalau kerja kat company tu. jarak opis pun lebih dekat ngan Zuel dan babysitter wyna... (oh yess...wyna dah tak pegi taska) yang aku tak tau cuma perangai kawan2 satu opis. yang tu..kena berkawan dulu baru tau la. kalau kat opis skrang ni, so far memasing jaga kain sendiri lah. sampai tahap ko kalau tak reti guna mesin fotostet pun takde sape nak peduli ko tercangak kat situ selagi tak datang bertanya... ehh! ada satu kekurangan - aku tak boleh buat kerja freelance dan taip blog lagi kat opis...hahaha

sebenarnya opis aku skrang ni takde masalah pun. dah banyak kali kot aku citer kat blog ni... increment? ada - walaupun ciput. bonus? ada. cuti? senang jek. setakat aku apply cuti berkali2 kat sini, tak pernah pun dengar HR ke...bos ke... bising pasal aku asek cuti. paling tak pun HR cuma tanya aku ade keje urgent tak nak siapkan sebelum aku cuti tu... hantar je borang, tulis alasan balik kampung pun HR sign approve je. sejak kawin, sejak ada anak kecik lagi kerap aku cuti, tiap2 bulan aku ade cuti okeh...(benti taip, belek kalendar) aku get ready je kalau kena panggil masuk meeting room nak kena sound, tapi Alhamdulillah, takde. bukan nak mintak, tapi aku sedar aku skrang tak perform dan selalu je amik cuti, so aku sedia terima apa2 kemungkinan. 

kalau tak dapat pun okeylah... teruskan kerja kat tempat skrang ni sambil buat freelance... doa2lah aku terus jadi WAHM je...

3 comments:

  1. wait..wyna dah tak pegi taska? sape jage? ---lari topik teros.. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak gi...hari ni 1st day dok ngan baby sitter...huhu

      Delete
    2. yer? waaa..1 big step tu..dpt org jaga dekat2 ke? mahal dak?

      Delete