18 April 2014

Kenapa nak kawin ni leceh benooo?

terasa nak tulis entri....
dulu ade orang dok bising2... hape lah nak kawin pun susah sangat, kena dokumen itu, dokumen ini... kena check HIV lah, kena jumpe tok penghulu lah, kena pegi kursus kahwin lah... padahal kalau ikut hukum Islam takde sume tu, yang penting cukup rukun nikah, sah ajer...

haa gitu...

pernah aku baca sorang lelaki yang tak mahu lafaz taklik semasa akad nikah. aku kurang pasti la kenapa... tapi cuak juga kalau jadi isteri dia...buatnye dia tinggal gitu tak balik2, takde nafkah, kena pukul bantai ke... tak boleh laa nak jatuh talak bile pegi mengadu ngan hakim syariah (sorry ye kalau silap...ni yang aku paham melalui lafaz tu)

Kebanyakan negeri meletakkan syarat jika suami menyakiti atau mendatangkan sebarang mudarat kepada tubuh badan isteri, maka isteri boleh mengadu kepada Hakim untuk mensabitkan talak taklik itu. 

Ini lafaz taklik Johor, lain negeri, lain sikit lafaz dia (sile google)... dan lafaz taklik ini akan dicatatkan sekali dalam Sijil Perakuan Nikah pasangan yang sudah berkahwin. 

“Manakala saya tinggalkan isteri saya.....(nama isteri).....selama 4 bulan hijrah berturut-turut atau lebih dengan sengaja atau paksa dan saya atau wakil saya tiada memberi nafkah kepadanya selama masa yang tersebut padahal ia taatkan saya atau saya lakukan sebarang mudarat kepada tubuh badannya atau kehormatannya atau harta bendanya, kemudian ia mengadu atau wakilnya mengadu kepada kadi dan manakala sabit aduannya di sisi kadi atau mahkamah syariah dan ia atau wakilnya memberi kepada kadi bagi pihak saya $1.00 maka ketika itu tertalaklah ia dengan satu ‘talak khulu’, atau saya ghaib daripada isteri saya yang tersebut selama satu tahun atau lebih, jika ia atau wakilnya mengadu kepada kadi dengan berkata ianya tidak tertunggu lagi akan saya manakala bersabit aduannya, nescaya tertalaklah ia satu talak, demikian lafaz taklik saya.”

masa zuel bacakan lafaz taklik aku rase macam sayuu je... dan berdoa la semua tu tak berlaku dalam rumahtangga aku...

berbalik pasal leceh nak kawin ni... aku biarkan je orang tu cakap pasal undang2 buatan manusia ni leceh laa... sebab? dia lom nak kawin. nanti dia nak kawin, tau la dia...hihih

bagi aku, undang2 negara / negeri yang dibuat ni bukan saje2 je adik2...akak2...abang2 yang nak kawin... undang2 ni untuk melindungi hak2 suami isteri... aku rase lebih kepada nak lindungi isteri kot... 

contoh paling mudah, kalau suami pukul isteri, suami tak bertanggungjawab, ko nak ngadu kat sape? kadi? hakim? kalau semua dokumen n rekod perkahwinan ko takde, macamana nak amik tindakan?

lagi contoh : surat akuan bujang. sedangkan dah ade dokumen pun bole je nak menipu status, ape lagi kalau takde dokumen. haaa pastu dah kawin baru tau tu laki orang, lagi teruk hohhh bini orang lagikk.... haa tak ke me-naya je kalo camtu... 

lagi contoh : dokumen HIV... ini bukan laa diskriminasi terhadap pesakit HIV. bukan kata pesakit HIV ni tak bole kawin... kalau tak salah, masa kursus dulu kata... kalau disahkan ade HIV, nanti diorang kena pegi kaunseling untuk tindakan lanjut...nasihat ke cemana...aku tak sure la... 

lagi... kenapa kena pergi kursus? korang kalau dah confirm bakal laki bini korang tu boleh ngaji, tau solat... Alhamdulillah la... tapi tau tak...ade pasangan yang nak kawin tapi bab agama langsungggg.... abeh cane tu? so kursus ni penting untuk tambahkan ilmu. kenapa bole ade kursus? sebab tu la...ramai bakal2 suami isteri yang cetek bab agama sampai yang asas pun fail. pastu kawin seronok kejap, dah cerai... sebab tu adanya kursus ni nak bagi sedar sikit pasal alam rumahtangga....

bercinta ngan kahwin tak sama.... sebab bile dah kahwin ni semua benda jadi transparent (eh semacam je kan ayat aku)... mase bercinta kalau bayangkan nanti dah kawin akan jumpe perkara2 yang tak best, mungkin kita kata "alaa....dah sayang, sume sanggup redah"

chewaaa... jangan yakin sangat eh. sebab benda yang bakal kite hadap dalam alam rumahtangga nanti sangat banyak yang kite tak pernah terbayang pun masa belum kawin... 

2 comments:

  1. mase sebelum kawin, tak pernah rase kursus tu leceh..kalau benda camtu pon dianggap leceh, memang lepas kawin, ko baru taw ape maksud leceh tu sbenarnya. sy pon tak suka org yang komplen kursus leceh la, boring la,..kursus memang bagus.terpulang kt penerimaan kita je sebenarnya.

    lari dari tajuk: sebenarnya, kadang2 bila prepare nak kawin, yang pengantin and parents x kekwat pon, yang over adik beradik.macam diorang plak nak kawin.tak pon dorang nak repeat ape yang dorang tak dapat dulu. (errr..sbb sy ada pengalaman..tettttt...kawin dengan anak bongsu la katekan..poning..)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..memang ade kes gini gak... ade jugak mak pak yang masuk campur lebih sebab depa yang keluar blanje...hihihi

      biasa pengantin nak cepat2 settle...tensi kan nak settle banyak benda. kalau kayo hire wedding planner bole laa lenggang kangkung

      Delete