24 February 2014

Frust

Akhirnya aku dah wat keputusan....


tak sampai 24 jam selepas call n offer letter diterima... 

walau pun aku dah sent email penolakan...jauuuuuuhhh dalam hati aku semacam masih mengharapkan kemejikan (read: keajaiban) berlaku....

Ape yg ajaib? Nak harap tetiba orang tu call balik merayu nak aku keje gak ngan dia dan offer opis hour 8.30-5.30 dengan sabtu tak keje dan tak payah travel? Ehhhh bole jalannn...

Takde lah. Bukan tu yang aku harap. Aku cuma berharap kalau laa aku mampu beri komitmen pada keje tu... Aku tak menyesal sangat pun (eceh...so nyesal sikit la ni?) Aha...ade la nyesal sikit.. ehh bukan nyesal kot...lebih pada rase terkilan...

hmmm rupanya dah sampai kot masa aku lupakan alam sibuk bekerja. Yerla... antara jawatan seorang designer dan isteri + ibu...aku terpakse jugak redha bahawa memang tanggungjawab aku lebih utama sebagai isteri dan ibu... kerja carik duit tu bukan kerja utama aku pun...memang tak patut kalau aku keras kepala jugak nak kejar...

Kenapa nak tukar kerja?

Satu...
Komitmen aku dah makin tinggi skrang ni... kalau boleh aku nak laa income yang bertambah secara tetap... jangan ceta kat aku pasal buat bisnes... buat bisnes ni bukannya aku start keje esok..lagi 30 hari aku confirm dapat pertambahan income 500-1000 dari income skrang ni hanya dengan duduk dalam opis buat design... ini cerita jangka pendek...aku tau 9/10 sumber rezeki dari berniaga... aku ade masalah yang aku kena settlekan ASAP...dan buat mase ni memang aku cuma nampak jalan penyelesaian - carik keje baru dengan tawaran gaji yang bagus.

Kedua..  
aku pun dah mule rase bosan ngan keje skrang. Tak produktif. Aku tengok member2 ramai dah ade perkembangan...siap ade yang dah tulis entri "pencapaian"... ada yang jadi lecturer...sambung study...naik gaji..tukar kerja... Aku masih gak kat sini...masih jugak macam 5 tahun yang lepas.... ntah kenapa tetiba datang passion nak sibuk2 kerja... sibuk2 travel, jumpe client, meeting... dicussion... bak kata ntah kenapa laaa aku bole tetiba rase nak kerja yang memeningkan kepala hotak. nak cas2 mencabar diri sendiri la kot....

Tu yang lately ni aku banyak benda aku cube nak move on... rase nak gi kelas bahasa mandarin lah... nak sambung study lah... sampai benda kecik pun aku nak ubah... tukar cara pakai tudung lah...tukar dress up style lah...soppim baju...tudung..kasut laa.. ntah ape2 lagi la yang bole buat aku rase berbeza sikit dari sebelum2 ni...

Bila ada peluang untuk tukar kerja...aku tak boleh nak terima pulak... tu yang rasa terkilan... hingga ke hari ini pun masih ada rase sedikit tak redha atas keputusan sendiri...

rase nak jerit....WHY!!! WHY!!! WHY!! aku tak bole terima kerja tu?? maklum laa..keputusan aku tolak kerja tu bukan keputusan aku sendiri. aku nakkk...tapi zuel tak redha...caner kan...ape bole wat...hmmm

kat bawah ni reply dari Art Director pasal nature kerja yang aku akan hadap kalau aku terima offer tu :
As to whether this is a stressful job or rather if you'll be work in a stressful environment, it really depends on how you manage your time. Every job has a certain amount of stress level. As you know, we pitch hard for Government projects, 90% of out portfolio are from Government agencies in Singapore, the rest being the private sector. Senior designers such as yourself need to do about 4 pitches a week churning our concepts and there's also ongoing jobs that need to be done. There are times when it'll be busy and a tad stressful because of tight deadlines, but we try our best to avoid those situations. I dont know if Lean mentioned this to you, if your concept is accepted by the client. You'll receive SGD$100 as an incentive. That's why we encourage our designers to come up with good solid concepts that'll secure projects, we want them to be rewarded too, not just monetary terms but also for them to have good portfolios and experience. At the end of the day, it's how you manage your time really. By the way, we follow the Singapore work calendar at our company. Do let me know if you have further queries.
As for travelling to Singapore, it may happen, but it's to finalise the project with the client before it goes to print, or when we need staff to help with film production. we are a multimedia company, and we do video production like corporate videos too. We like to enable our staff to learn and experience new things too. 

Ada sape2 sanggup???

2 comments:

  1. pejam mata...type DECLINE... :( takperlah usaha lagi..kot-kot jumpa tempat yang lebih baik kan kan kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. memang dah decline pun... pastu takde pun feedback...huhuhu

      Delete