20 December 2013

Waze

Aku dan Waze
aku jarang guna application Waze ni, takat jalan dalam JB ni celah jari aku je haa *waah berlagak koo...puiih... walaupun aku arif dengan jalan celah JB ni tapi aku still bukan pemandu pelancong pilihan. eh! #tetiba

ok..pagi ni odw macam biasa nak gi keje... lalu jalan biasa - jalan bapak Najib namanya (Jalan Tun Abdul Razak)... tapi dari permulaan nak masuk je jalan tu...aku dah nampak kereta bersusun. Ini adalah fenomena luar biasa ye...tapi tak la se-luar biasa kejadian belalai air yang berlaku kat bandar JB bebaru ni ...


mule2 aku tengok video... siap dah bersambung ngan air kat laut... aku kenal sangat tempat2 ni...dekat gak ngan opis zuel... tapi zuel takde cite ape pun.. mungkin dia kat dalam opis, tak tau ape yang jadik kat luar... dan pada hari kejadian tu pun memang hujan sangat ler lebattt time aku balik keje tu... 

ok balik kisah jem tadi... masuk suku jalan yang takat boleh gerak 12km/j, aku pun keluarkan waze... mase ni laa baru nak pakai waze, sebab nak tengok ape ade di depan sanaaa.... aku scroll2... jauhnyeeee jammed ni... dalam 5km ade rasanya...

tettt! tak jauh dari balai bomba larkin, dilaporkan ada major accident... aku tengok pergerakan kereta kat area sana tu 6km/j je... behtu cane ni?

aku tengok Waze arahkan aku ke jalan alternatif. aku ni kan pesemis sikit ngan GPS ni. dah troma pakai papago dulu, masuk KL makin sesat barat - padahal nak cari jalan balik JB je... siap terperangkap dalam jammed lagi kat jalan Imbi yang tengah sibuk ngan construction. tau je la...jammed kat KL lagi malapetaka kan...

okeh... pastu aku jeling2 side mirror, dari lane kanan, aku terus cross macam ni \ amik susur keluar dari hiway... sebenarnya dalam kepala hotak ni cuma nak buat pusingan U...jalan yang aku masuk tu kiranya "jalan dalam"..dapat la aku "potong" jammed yang panjang tu... gitu lah plan dia...

tapi aku pelik sikit, lepas aku keluar tu, Waze "arahkan" aku masuk kat satu jalan ni ...yaa sepatutnya aku cuma buat pusingan U je kat situ, tapi Waze suruh jalan terussss... yang aku pelik tu sebab... setahu aku la, jalan yang Waze tunjuk tu menghala ke jalan ke mati an! tapi gerak hati ni..ikut jugak Waze tu walaupun otak ni dah serabut dengan rase was-was...

*kalau orang johor yang baca ni - jalan depan sekolah teknik JB menghala ke sekolah tasek utara - dulu jalan ni tak boleh tembus kemana2....skrang kat dalam google maps pun dah ade... maklong laa, dah 13 tahun tak masuk situ... =p

bile aku sampai kat jalan (yang aku ingat jalan mati tu) rupenyaaa.... jalan tu dah hidup! haha (*pang! kata arif jalan JB kan) ok..seriyes tak tau...masa aku sekolah dulu, bas sekolah ade hantar budak2 yang sekolah sini dan bas tu akan buat U-turn sebab jalan tu ada hutan belukar je oii...

ok...so aku teruskan perjalanan... risau jugak la sebab jalan ni macam sunyi jek? macam seraamm jek?... kena lak time cuti sekolah, siap ada anjing...ada daun2 kering...lalu dibawah rimbunan pokok2...kiri kanan belukar... aku jumpe sebijik dua je kereta yang lalu... 

belok2...selekoh2... turun naik bukit... akhirnya balik ke pangkal jalan yang benar sampai la hujung jalan keluar...tembus ke Jalan Datin Halimah... alkisahnyaaaa.... dah tak jauh pun dari opis aku ... kalau ikut berjemaah ngan jammed tadi, rasanya belum sampai lagi laa...

kesimpulannya :
- Allah bagi aku idea dan gerak hati untuk ikut jalan Waze *kalau tak sampai skrang kot aku tak tau pun ada jalan alternatif tu
- Gunalah Waze...walaupun dah khatam kat sesuatu kawasan tu..untuk dapatkan laporan trafik.

Sekian...eh Kesian

4 comments:

  1. Ahhh Kesian..ish..ish..ish..kesian kat aku sebab tak pernah tahu ada kemudahan GPS seperti waze sebelum ni...argggghhh kesiannya woooo....

    aku nak download, aku tak mau ketinggalan hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. silelah guna... dahtu bole connect ngan kawan2... kalau kite dua2 on waze ketika memandu, nanti ade notification - mohzam on waze..haa gitu. =p

      tapi kalo takde line internet, waze pun tak berguna...heeee

      Delete
  2. Tapi Waze penah tunjukkan jalan yang salah pada saya...
    Terus saya jadi "ANTIWAZE" ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin org yang "cipta" jalan tu salah...hehehe *ade jalan dalam waze ni kena created by driver

      Delete