17 December 2013

Tauchu dan Urap

cerita nak tulis dalam blog tu ade...cuma kekadang masa yang jeles ngan aku...eh!

lama tak post gambar dan resepi makanan kan? lauk-lauk ni aku baru reti masak dan makan lepas dah kawin... antara lauk favorite zuel...
MASAK TAUCU IKAN MAYONG >>> SUMBER

Bahan bahan
2 keping ikan kerisi 
*aku guna ikan mayong - cuci ngan air asam dan salutkan dengan tepung gandum kejap. biarkan sekejap kemudian bilas. hasilnya ikan mayong tak hanyir or ade bau tak best lepas dah masak. (tQ kat kakak meja untuk dua)
2  sudu besar tauchu
1  biji bawang besar - hiris
2 ulas bawang putih - hiris 
4  biji cili merah - hiris 
1 inci halia - hiris
1 sudu kecil pes asam jawa
1  cawan air
3 biji cili padi 
Garam dan gula secukup rasa

Cara cara:
1 - Lumur ikan bersama garam dan kunyit, kemudian goreng dahulu dan ditoskan.
2 - Tumis bawang putih, bawang besar dan halia yang dihiris sehingga wangi. Masukkan cili merah dan cili padi.
3 - Kemudian masukkan tauchu, dikacau sebentar sebelum masukkan air asam jawa. Masak hingga mendidih dan masukkan garam dan gula.
4 - Bila mendidih, masukkan ikan sekejap sahaja. Sesuaikan rasa, jika air kurang boleh ditambah air
urap ni...mula2 zuel yang masak... tapi kesian sikit sebab kelapa jadi lagi banyak dari sayur, lepas tu kuning sangat, mungkin terlebih kunyit. aku tak pernah masak urap ni... makan pun jarang. aku try la masak since bahan2 masih ade lagi...

aku tak tau PEA SPROUT dalam bahasa melayu panggil ape? guna google translate pun tak membantu... sekali lagi...tak pernah makan sayur kecik comey ni... zuel cakap mak dia merangkap mak mertua aku selalu masak urap guna daun ni... hanya terdapat di AEON (Jusco). tapi kalo kat muar tu tak tau ler mana mak dia beli... muar mana ade jusco...

URAP PEA SPROUT dan KACANG BOTOL
modified dari >>> SUMBER

Bahan-bahan
Setengah kotak pea sprout jusco (pucuk kacang pis - kata kakak meja dua "penat2 kacang pis cambah, Jusco dapat nama haaa), cuci dan tos... aku tak hiris pun...
10 batang kacang botol yang muda, cuci, tos dan dihiris
1/2 cawan kelapa parut putih
1 1/2 camca besar udang kering, cuci dan rendam 10 minit, toskan*
3 biji cili merah*
1 cm kunyit hidup*
1 ulas bawang putih*
6 biji bawang merah*
1/2 inci belacan*
1 camca teh gula*
Bahan bertanda *ditumbuk lumat

Cara-cara
1 - Siap2kan sayur dan ketepikan. 
2 - Kelapa parut disatukan bersama bahan tumbuk lumat dan gaul rata2, rasa dan jika tawar boleh tambah sedikit lagi garam.
3 - Gaul campuran kelapa tadi bersama sayuran, rata2. Goreng tanpa minyak dalam kuali selama 2 - 3 minit. Siap!

2 comments:

  1. hah nie lah yg ko tanya aku... tapi tq bagi resepi masak taucu.. bak kata Kiki aku kena berguru ngan tok guru rembau dulu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. berguru ngan mak dia je suedyh.... hehehe

      Delete