11 December 2013

Kusut sebab...

hembus semua kat sini....

Thermos :
tak habis lagi kisah misi mencari thermos..
kes nak menahan panas makanan lelama ni bukan takat nak guna hantar pegi sekolah...tapi untuk travel sekali (padahal travel boleh dikira berapa kali je setahun, itupun termasuk travel balik kampung yang sekangkang kingkong)

nak yang ada 2-3 compartment tapi tahan panas sampai esok pagi itu melampau sampai at least petang sebelum masuknya waktu asar... aku dah ushar2...yang betingkek biasa tahan panas 5 jam. kalau aku senduk makanan wyna pukul 7 pagi, bole tahan panas sampai tengah hari je la... 

kusut sebab :
kalau boleh nak yang tahan panas dalam 6-7 jam...design thermos yang cantik lagi comel serta siap beg dan harga murah adalah bonus *statement mintak kena sound "ko buat termos sendiri!"

too much thinking so sampai laa ni lom dapat....

Toys :
hari ini wyna setahun dua bulan. aku rase toys kat rumah tak banyak (satu kolam tak banyak kata mak diaaa) "hoi! banyak isi bola jek dalam pool tuh"

ok toys untuk budak baya wyna ni macam tak banyak jek? tapi bile aku google keywords "toys for baby 12 month" rupenya wyna dah ade la beberapa mainan yang sesuai ngan umur dia...nampak beno aku yang belikan toys yang terlebih advance dari umur dia dulu... 

contoh panduan dari Amazon.co.uk :
• A baby walker helps toddlers to gain confidence in their walking skills while giving them something to lean on. 
>>> anak aku dah jalan. so tak payah la baby walker ni...dulu yer aku ade rasa nak sangat beli tapi tak beli pun....


• Around the age of one, many babies develop a real fascination with books, flicking through to their favourite pages and pointing out animals and other familiar objects for mum and dad to name. Books with thick pages, textures to feel, flaps to lift or sounds to hear are the most entertaining and resilient.
>>>> wyna belum ade buku. so aku rase bole belikan dia buku

• Many babies seem to love putting things into containers and taking them out again. Fine motor skills and developing brains can now be challenged by simple sorting toys.
>>>> sorting shape...ni wyna dah ade 2 jenis toys camni... ke nak beli lagi?

• At this age many young children spurn their own toys in favour of the phone, your laptop and the TV remote control. They might like one or two gadgets of their own.
>>>> henpon? ada dahhh...tapi dia lagi suke henpon mak bapak dia.... henpon nokia slide nenek dia lagiiii dia suke! dan suke main remote TV, remote astro, dan segala jenis remote dalam bakul kecik kat tv rumah tu... dia rasa lebih canggih dari mainan dia sebab, bile dia tukar siaran, secara otometik siaran kat TV bertukar kemudian disertai dengan bunyik sore mak bapak dia - wynaaaaaa!

tu yang dia suke tuh! kemain gelak

• Stimulate a toddler's creativity and help them blow off some steam with a few musical instruments.
>>>> konon aku tanak belikan music instrument, takut kalau anak sangat sukakan hiburan... *tapi dok ajar lagu twinkle2 little star la... baba kamben itam laa... encik encik spider laa...ohh gosh! sampai aku boleh nyanyi lagu2 ni kat opis... keep spinning in my head!!

• Many babies this age love toys on wheels. They can experiment by shooting them across the room to see what happens, or toddle around pulling them along.
>>>> ooo ok ok...bole carik mainan beroda untuk bagi dia tarik2... baiklah


kusut sebab :
tak sure nak beli mainan ape... nak yang sesuai ngan umur dan membantu perkembangan dia, tanak beli yang sesaja ntah ape2... tapi nak yang berkualiti, yang berkualiti harga mahal, kang kalau anak main sekejap dah bosan terasa bazir... yang murah kurang menepati ciri2 yang aku nak...eh ni aku ke wyna yang nak main? *over!

Handphone case :
rimas flip2..hari ni aku jahanamkan flip cover aku...henpon slim dan lebar, agak susah aku nak control sebelah tangan... typing sambil memandu? lupakan je laa... dah la pakai QWERTY, lagi la jari aku tak "hafal" kedudukan keyboard... lain la guna keypad, pejam mata je taip sms.... 

kusut sebab :
aku nak back cover silicon yang lebih mudah dipegang...tapi nak bentuk kartun2... tapi tak jumpeeee! kat ebay banyak, tapi kena beli guna paypal... sob sobbbss!
arghhhh comelllnyeeee!

Cabaran hidup :
kusut sebab....dugaan ni kalau datangnya dari keluarga, agak susah aku nak luahkan... takut di salah anggap sebagai rungutan. tak..aku bukan mengeluh ke merungut ke....aku manusia biasa memang tak lari dari perasaan morale down. mungkin Allah nak test aku... tiba2 je keluarga mintak aku sesuatu yang secara logiknya buat masa ni aku belum mampu...apatah lagi kena settlekan setiap bulan... aku cuma mampu jawab "cuba diusahakan"... nama aku nak cakap "TAK BOLEH TOLONG" memang takkklah. Stress? itu memang tak dapat dinafikan... aku termenung tengok meja kosong... kalau boleh tembus, dah tembus nampak kaki aku...


No comments:

Post a Comment