14 November 2013

Putus Asa


semalam... nak kata bertengkar takde lah...
istilah bertengkar pada aku ialah dua orang atau lebih saling berbalah...

tapi kalau sorang je dok merempan, lagi sorang dok kejung sambil kesat airmata... tu bukan bertengkar kot? ke sama je?

semalam...ada perselisihan... sebab sorang ikutkan perasaan sampai yang lagi sorang jadi tension. dan aku hampir putus asa dengan tuhan. اَسْتَغْفِرُ اَللّهَ  merajuk...dengan tuhan sendiri. ada ke istilah ni?

merajuk...macam budak kecik mintak ape yang dia nak kat emak dia, tapi tak dapat lepas tu tanak bercakap lagi ngan emak dia...selagi emak dia tak datang pujuk. tapi ade ke tuhan nak turun datang pujuk alalalala hambaKu... jangan laa merajuk...

menangis sampai pagi... datang opis mata sepet. 
bukak fb... tuhan tunjukkan aku page dr Muhaya :

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala dalam surat An-Najm (53), ayat: 43-45, dan 48. sebagai berikut:

"dan Dia-lah yang menjadikan orang TERTAWA dan MENANGIS." (QS. 53:43).
"dan Dia-lah yang MEMATIKAN dan MENGHIDUPKAN." (QS. 53:44).
"dan Dia-lah yang menciptakan berpasang-pasangan LELAKI dan PEREMPUAN. " (QS.53:45).
"dan Dia-lah yang memberikan KEKAYAAN dan KECUKUPAN." (QS. 53:48).

Maa syaa Allah..!!!

Sesungguhnya Allah Subhaanahu wa Ta'ala hanya memberi KEKAYAAN dan KECUKUPAN kepada hamba-Nya..yakinlah !

Dan yang "menciptakan" KEMISKINAN adalah diri kita sendiri. Hal ini boleh berlaku kerana ketidakadilan ekonomi, malas, boleh juga kerana kemiskinan itu kita bentuk di dalam fikiran kita sendiri. Itulah hakikatnya, mengapa orang-orang yang sentiasa bersyukur, walaupun hidup susah, ia akan tetap tersenyum dan merasa CUKUP...

Jadi, marilah kita melahirkan rasa KECUKUPAN di dalam hati dan fikiran kita, agar kita menjadi hamba-Nya yang selalu BERSYUKUR.. baik dalam kegembiraan ataupun kesedihan dan kesusahan. Kerana di dalam kesusahan dan kesedihan pun adalah rezeki dr Allah SWT..

Semoga BERSYUKUR kita bernilai ibadah..
Aamiin Ya Rabbal 'aalamiin.'

Sama juga di tempat kerja, kalau kita ni rasa tak puas hati atau rasa kekurangan banding dgn org lain, sebenarnya itu apa yg kita fikir atau cuma perasan saja. Allah sudah janji kita cukup dgn apa yg kita perlu untuk laksanakan kerja. Cuma nak dptkannya perlu usaha dan janji Allah itu pasti.

Salam Menyambut Tahun Baru Hijrah 1435. Pikir yg positif dan buang yg negatif. Wallahualam. -Aida

"Manusia Seperti Sebuah BUKU...."

Cover depan adalah tanggal lahir.
Cover belakang adalah tanggal kematian.

Tiap lembarnya, adalah tiap hari dalam hidup kita dan apa yg kita lakukan.

Ada buku yg tebal, ada buku yg tipis. 

Ada buku yg menarik dibaca, ada yg sama sekali tidak menarik. 

Sekali tertulis, tidak akan pernah bisa di'edit' lagi.

Tapii hebatnya, seburuk apapun halaman sebelumnya, selalu tersedia halaman selanjutnya yg putih bersih, baru dan tiada cacat. 

Sama dengan hidup kita, seburuk apapun kemarin, Allah SWT selalu menyediakan hari yang baru untuk kita.

Kita selalu diberi kesempatan baru untuk melakukan sesuatu yg benar dalam hidup kita setiap harinya. 
Kita selalu bisa memperbaiki kesalahan kita dan melanjutkan alur cerita kedepannya sampai saat usia berakhir, yang sudah ditetapkanNYA. 

Terima kasih Allah SWT utk hari yg baru ini...

Syukuri hari ini....
dan isilah halaman buku kehidupanmu dgn hal2 yg baik semata. 

Dan, jangan pernah lupa, untuk selalu bertanya kepada Allah SWT, tentang apa yang harus ditulis tiap harinya. 

Supaya pada saat halaman terakhir buku kehidupan kita selesai, kita dapati diri ini sebagai pribadi yg berkenan kepadaNYA. 

Dan buku kehidupan itu layak untuk dijadikan teladan bagi anak2 kita dan siapapun setelah kita nanti. 

Selamat menulis di buku kehidupanmu, 
Menulislah dengan tinta cinta dan kasih sayang, serta pena kebijaksanaan.. 

Selamat Berpuasa Hari Tasu'a dan 'Asyura pada hari ini dan esok..... Wassalaamu 'Alaikum 

No comments:

Post a Comment