08 November 2013

Inilah Suami

perkahwinan bukannya indah sepanjang masa... itu fakta

time seronok memang seronok laa...lebih seronok dari yang bercinta dan dok buat rakaman video kat public menyatakan kasih sayang dan tersebar diseluruh pelosok alam maya... eh! #tetiba

tapi time dugaan datang, mase tu kesabaran kau sengaja diuji sejauh mana... kalau dah seronok dia lagi best dari time bercinta, tentu dugaan pun lagi mencabar dari masa bercinta...kan?

biasa la nak dapat benda best, memang tak mudah, kalau mudah.my mana datang ke-best-san-nyer~

dugaan tak semestinya berat...kekadang benda simple pun bisa mencabar tahap kesabaran. and aku...dikurniakan suami yang penyabar sebab Allah tau aku ni hamba-Nya yang kadang2 tak berapa nak sabar~

waktu balik keje, dengan muka dan badan berlengas dok berkuntau kat dapur...

zuel : malam ni makan ape?

aku : sambal telur... ke nak sambal sotong?

zuel : hmmm... ok masak la pape...tak kisah

so aku pun pegi la basuh beras...nak masak nasik... tetiba dia cakap :

zuel : nak makan megi je la~

aku : ok... *letak tepi beras yang dah siap basuh tapi tak sempat masuk rice cooker... tuang megi dalam mangkuk, nak rebus guna microwave

few minutes later~
zuel : sayang nak buat megi kari goreng ehhh? (ini sebenarnya nada kalau dia request sesuatu)

aku : .... hmm ok *take out megi, masuk dalam periuk, rebus kosong sambil pikir cemana nak masak megi kari goreng tanpa guna perencah megi tu...sebab megi yang aku bukak tadi takde perencah kat dalam dia... 

zuel : tambah cili ngan kari ehh? sayang cari la resepi cemana wat megi kari goreng

aku : ok~ *dah start blur...masak megi kari goreng pun tak tau cane....

few minutes later~
zuel : sayang nak masak nasi lemak ekk esok? tapau gi keje? (request part 2)

aku : ok...tapi kena beli ikan bilis, timun, kacang malam ni...
*aku pun dah plan dalam kepala...ok beras yang dah basuh ni bole masak esok pagi...

zuel : ok pas maghrib kite gi kedai la

few minutes later~
zuel : tanak nasik lemak la... esok wat lempeng boleh? dapnye lempeng ngan sambal~

aku : *istiqfar banyak2 dalam hati
macam bengang je... macam nak marah je...macam nak ngamuk jekkk

bile masuk bab memasak, aku adelah jenis orang yang suke merancang nak masak ape....lepas tu get prepare bahan2... bole bayangkan tak cemana aku kat dapo kalau kejap2 laki aku tukar menu masakan? dia ni memang kadang2 susah nak jangka... kejap dia suruh aku masak sukahati, kejap lagi dia request itu..lepas tu tukar ini... kekadang tu rasa nak bertukar jadi hulk je kat dapo~~ dan ini bukan kali pertama... 

ps : tak boleh join masterchef

No comments:

Post a Comment