30 September 2013

Strictly Homemade Only?

I am? Nope!

aku bukan mak2 yang terlalu strict sangat dalam bab pemakanan anak... apa yang aku rajin nak buat...aku buat, kalau malas, aku pegi jugak ke fast-food!
SUSU FORMULA
sejak hari pertama wyna dilahirkan, aku dah relakan dia minum susu formula... sebab? mase tu susu sendiri belum ada... kedua - sebab aku nak rehat tido secukupnya lepas bersalin tu... ketiga - aku tanak men-stress-kan diri dengan paksa2 susu memancut keluar... sebab lagi aku stress, lagi susu tak keluar kooott? so biarlah anak tu minum formula dulu...bagi dia berak kencing banyak2...  seminggu kot on formula... lepas tu baru increase dengan breastmilk... yang ni bukan malas, tapi tak mo tensi2 lepas bersalin....

SOLID FOOD
1st solid food yang aku intro kat wyna memang puri buah aje lah. tak pernah aku beli cerelac tin tu. wyna makan cerelac pun kat taska bukan dari tangan aku yang suap...tu pun sebab masa tu aku tak sediakan bekal dia, harap taska yang bagi makan kan... so tak yah kecoh2... salah sendiri. boo!

finger food / snack / teething biscuits... yang ini aku selaluuuu la beli je kat kedai. mule2 tu concern laa...biskut kat kedai ada pengawet garam sume dan jugak status halal... yer aku tauuu...(-_-!!) so aku buat biskut sendiri daripada roti. setakat 6 bulan wyna dah makan ni... ade laa 2 kali je aku bakor roti biskut untuk dia... bukan menguli tepung pun... selebihnya aku selalu beli biskut beras baby bites tu sebab biskut tu je yang kurang sepah dan tak berapa manis / masin... pernah beli farleys rusk tu... toobbatt! sepah dan manis.

FAST FOOD
kalau mak bapaknye tekak mengidam mekdi, dah tu takde pulak bawak bekal untuk wyna... wyna makan laa french fries yang aku dah kemam terlebih dulu...bajet ilangkan garam kat kentang tu... bagi la 2-3 batang buat dia dok diam jek. atau cubet roti beger bagi kat dia sikit.

aku bukan la mak yang menyediakan yang terbaik untuk anak sendiri... kekadang tu pemalas la jugak...makin wyna membesar, makin malas pulak mak-nyer ni.... hew hew hew hew *dush!

tapi takde la sampai aku nak terasa kalau orang dok nasihat bagi homemade, tak galakkan  bagi formula milk... orang tu nasihat jaa...untuk kebaikan anak sendiri dan panduan aku jugak dimasa depan - untuk anak yang akan datang *ewah! ... chill je lah! tak perlu nak defensif sangat~

No comments:

Post a Comment