09 September 2013

Dari Botol ke Cawan ke Straw

pada mulanya aku tak kisah sangat...




lepas wyna start makan solid food, dia pun mula blajar minum air masak. bile aku tengok dia cuba nak minum air dalam cawan, baru aku pikir nak belikan sippy cup. setiap kali aku minum air, dia pun nak "ngecek" jugak...

memula aku cari gak sippy cup online, macam2 jenis ade...panduan kat babycenter kata :
"Start off with a soft, pliable, nipple-like spout, which will feel more familiar to your baby than a hard plastic spout."

lepas tu aku pikir2...alaa bukan lama sangat kot pakai menda alah ni...kebetulan bajet pun tak berapa nak ade mase tu (cakap je la tengah kedukut kan) so aku beli yang memurah je laa... pi la beli kat jusco *AEON... aku ni punye perangai kekadang satu hal gak... nak cantik berkualiti tapi murah... *pangg!

orang kata kalau fussy sangat memang dapat yang bukan2... tu laa makan dia... punya lama kat rak2 botol baby tu, aku pun beli ni :
sekali bile bukak....laaa hard spout laa pulak... tu la cerewet sangat kan... sedih sikit di sitoo *padan muker...

babycenter kata lagi :
"Show your baby how to raise the cup to his mouth and tip it up to drink."
>>> mule2 lom pandai...aku kena tonggengkan botol tu bagi wyna minum... pastu skrang dah pandai tonggengkan sendiri tapi lepas tu dia pun shake! shake! shake! sampai terpercik semua air dan lecak dan pandai lap guna tangan kecik dia tu. sippy cup ni memang leaking, kalau terbalikkan botol tu memang menjejes air keluar...

Babycenter : It makes a fine toy, too! >> yeahhh! so right huh *sambil mak dia lap lantai

lelama aku malas nak bagi lagi...
now wyna dah masuk 11 bulan, ntah datang mana idea aku nak bagi wyna minum guna straw pulak.. aku plan nak ajar wyna bawak air masak bile keluar berjalan. sebelum ni aku spare air masak dalam botol susu je... ntah kenapa kan nak kena beli botol straw pulak, padahal bole aje bagi dalam botol susu, bukan sampai tua esok budak ni takkan reti sedut air guna straw... *adakah aku yang mengada?

dah malas nak beli yg murah2 sangat dek pengalaman dengan sippycup tu, aku beli la yang senonoh sket dan berazam *chewah - nak pakai lama... takpe la mahal sikit... tapi survey sampai puas hati, tetiba terjumpe review ni :


haaa hambik, gagah betol mommy ni beli macam2 jenis botol n sippy cup... ada dua brand yang aku hampir confident nak beli.... nasib tak beli lagi... so disebabkan review tu jugak laa aku pun pilih : Munchkin Click Lock Insulated Flip Straw Cup 9oz sebab aku malas nak try and error...

Strong grip makes it easy to hold
Soft and durable silicone straws
Leak-proof cup prevents mess
Suitable from 9 Months
cantik comel, material berkualiti, senang basuh... ok laa.....pueh hati... dan tak kisah dah nak bagi wyna minum sambil buat main menda ni...cuma wyna main kejap je... mungkin boring takde air terpercik dan tak dapat nak lap lantai lagi....aku cari seller yang jual paaaaling murah dalam online...

check http://www.facebook.com/KiddiLovie kot laa ade benda berkenan nak beli.. harga bole tahan laaa murah... kalau ade lagi murah dari ni, bagi link kat komen tau!

No comments:

Post a Comment