22 August 2013

Kurus sangat ke?

aku tak tau berat sekarang ni berapa...

...sebab penimbang kat rumah tu ntah habis bateri ke, rosak ke ntah laa.... pakai timbang digital gitu lerrr...

pagi2 sembang dengan amoi2 dekat pantry opis, diorang sekali lagi tegur.... "waaa...you sangat kurus sekarang...apa pasal?"

aku takde jawapan sebenarnya... nak cakap makan hati ulam jantung memang takde lah. aku jawab je... "a'a...skrang aaa berat I sudah 49 kilo~"

padahal amik berat last sebelum raya tu hari jek... pastu diorang tanya lagi... "sebelum tu berapa berat you?"

aku bantai je la... "55 ka...56 macam tu" memang tu pun berat aku beberapa bulan sebelum puasa dan agak lambat nak turun... lepas tu baru la turun sikit2... tapi tak sangka la bole sampai 49 kilo...

lagi diorang impress "waahh....manyak kulang ley... 6 kilo aaa..."
sampuk sorang amoi dengan curious "ehh... you makan ada makan ubat kuluss aaa?"

hehehehehehehe.... aku gelak.

aku ni breastfeed  mana laaa bole sesuka hati nak makan ubat kurus ke ubat gemok ke. lagipun setakat hari ini memang tak pernahnyer aku telan sebijik pun ubat kurus. aku tak gemok...watpe sibuk nak kurus~ tapi ubat nak gemok ade... tuu susu weight gain. tapi jaman muda remaja dulu la... perasan kerempeng, tu yang berangan nak gemok!

bile aku jawab "takde laa..mana ade makan ape2 ubat"
tapi amoi tu buat muka tak percaya "yee keee? you kulang makan aaa?"

ahahha...mati akal aku nak jawab. then aku cakap laa...
"maybe I sebab I breastfeed... I puasa hari tu agaknye sebab tu kurus... I takde diet2 maa... "

diorang kata lagi "ya la.. muka pun suda kecik... sini (tunjuk pinggang - peha) pun sudah kecik..." sambil nengok aku atas bawah...

aku jawab dalam nada macam tak best sangat "ya la.. I punye jeans pun semua suda sangat longgar~" bajet cam sedih aaa longgar sampai dah zip pun masih bole melorot...dah kena cerot ngan belt... aku cakap kat zuel "kena belikan jeans baru eh... jeans ni dah longgar sangat lah" =p jam tangan aku pun bole pusing 360 darjah...

diorang ni tanya2 aku macam laa diorang tu gemuk.
untuk sedapkan hati... aku cakap la... "you all pun bukan sangat gemok kann..."
tapi amoi tu jawab "kena kurang makan...pegi exercise maa... kalau tak nanti geemmok... satu hali satu kali saja makan...."

dari bulan puasa...sampai raya...ramai yang tegur aku makin kurus... aku nampak cengkung ke? *picit2 pipi... mungkin ada yang seronok kalau ade orang puji/cakap ko kurus... aku pun syukur la... tapi setakat ni rasanya aku takde masalah kegemukan, so bile orang cakap aku kurus, rasa cam "hah ye ke? bukan selama ni memang kurus ke? ke..aku kurus sangat ni sampai orang tegur?" 

aku rasa berat turun ni sebab :
- puasa
- penat / banyak xtvt / kerap dukung anak...kakaka
- breastfeeding

gambar raya ketiga

No comments:

Post a Comment