26 July 2013

Demam sebab tonsil

Telan air liur sampai terpejam2...apetah lagi kalau makan....


Setelah sekian lama nikmat makan sedap, badan sihat, Allah uji aku dengan demam akibat sakit tonsil? Pharyngitis? ulser? tak tau ape nama penyakit tu sebenarnya tapi yang pasti sakit kat kelenjar tepi leher...dan di dalamnya terdapat tumpuk tumpuk tahi unta putih dan itulah yang memedihkan... nak minum air pun sakit... bertabahlah. makan ape pun tak rase!

tu pasal aku demam... demam bukan penyakit tapi tanda badan ade jangkitan. suhu panas mematikan bakteria atau melambatkan pembiakan virus...  betulkan kalau pemahaman aku salah... kiranya berlakunya demam tu sebab nak melawan jangkitan...


tekak panas... aku rase macam naga nak hembus asap je.... 
aku sakit tekak sebab jangkitan bakteria.... mode antibiotik on...
selagi tonsils ni tak baik, selagi tu demam belum kebah...makan la 10 biji PCM sekali pun, sekejap je suhu turun pastu habis kesan ubat, panas balik....

lepas sembuh nanti kena makan yogurt ke tempe ke banyak2....
askar dah banyak mati kena tembak dengan antibiotik...

No comments:

Post a Comment