22 July 2013

Pentingkah JENAMA?

"certain org sangat utamakan brand ek...aku kadang malas nak jawab...  orang tengok sandal aku cakap lawa pastu tanya brand ape? bile cakap takde brand.... terus terdiam. kolot sangat ke aku yang tak suke pandang brand ni?"

aku kata... mungkin sebab mentaliti sesetengah orang dah state...
branded = berkualiti = mahal = orang kaya
pastu member aku ni jawab 
"so aku tak branded = low quality = murah = miskin "

hahaha.... merepek... bagi aku yg penting kite happy...

benda2 yang bukan asset, tak menunjukkan orang tu kaya...
dan aku tak la bermaksud sape ade rumah sendiri orang tu kira orang kaya~~ 
halaaa kalau takat rega rumah sekarang ni, bunyik je ratusan ribu tapi beso lagi padang bola sekolah aku dulu... kalau ade banyak asset tu kira kaya la...walaupun pakai barang cap tat seng...

member aku tanya lagi
"so type2 yg pandang brand sangat ni style budget hebat kah? ke cemane?"

hmmm tgk cara dia cemana la... kalau dia suke low esteem orang yg tak pakai branded...memang dia bajet hebat la kot...wakakaka... sebenarnya nawaitu kena check..pakai selipar, kasut branded sebab ape.. nak show off ke or sebab mmg benda berkualiti ke? kalau setakat experience aku beli kasut mahal, aku pakai sampai lunyai...baru tukar... sebab selalu yang mahal tahan lama...  dan tak pernah pun rase bangga pakai kasut branded... dan tak kuasa aku nak kelebet kasut org brand ape... kalau cantik aku ckp je cantik... beli kat mana... tu je... mak aku dulu selalu sound aku pasal kasut aku kasut mahal...(eceli takde la mahal sangat... moderate sesuai dengan kualiti) pastu aku cakap la... "ibu beli kasut murah2 RM10 pastu tengok satu rak kasut penuh sebab tak sedap pakai la, sakit kaki la....putus la..." 

dan aku tak suke sangat orang tanye... 
"ehh beli beg? brand ape? berapa harge? ooo mahal ek...takpe la ko kaya~~
aku rase nak hempuk... hahahahaa... lagi tak suke bile orang sangat beriya nak tau ape aku pakai, harga berapa sebab dia nak pastikan ape yang aku ada tak lebih dari ape yang dia ada... kejis okeh!

member aku cakap hampeh sangat ke dia tu sebab tak pakai barang branded....

memang kite kekadang rase tergugat...aku tak nafikan...tapi kite kena firm la... biar la orang nak pandang ape... bukan luak dan kita tak mintak duit orang tu pun nak beli kannn? hidup ni kalau sume nak ikut orang..masak la... dan kekadang yang kesian tu orang tu je yang perasan orang lain rasa dia hebat, kaya dengan pakai benda branded ni..padahal org lain tak perasan / heran pun...syok sendiri je tu....

member aku kata cara orang tu leh nampak.. orang yang takde branded items ni cam takde pape ar.. so aku mintak la contoh.... dia bagi few cases...

contoh la someone beli perabot branded.... harganya mahal...yerla benda branded kan. harga tu kalau beli perabot yang takde brand bole dapat yang lebih berbaloi~~ so member aku ni tak setuju dan rasa orang tu kejar brand dan harga mahal ( I said - ade mehh orang kejar harga mahal? hehehe)

ok pasal tu... aku komen : 

memang kekadang kite rasa cam...ape la orang tu beli benda mahal tapi tak worth it.. tapi ape kata "lantak je la situ..." kekadang kite sendiri pun ade minat gak kat sesuatu kan... cam orang fan apple...sume pun nak guna apple brand...tapi yang tak minat apple selain makan apple akan cakap ape la beli apple, design output sama je ngan aku pun... 

orang yang hard fan honda ke....sume nak cap honda saje...motor pakai honda cup pun takpe, asal cop honda... keta brand lain tak bagus katanya... orang yang tak minat lak kata...eleh pakai proton pun sampai gak balik kampung ape.. honda mahal tu kat tax je pun...cer tolak tax, sama harga ngan proton... pastu gelak jahat....haaa gitu la~~~

so cam kalau orang tu fan pada satu2 brand ke.. aku rase ok la.... bukan mintak duit aku pun... kite kalo tak setuju.... biar je la... nanti kite pun esok2 mungkin ade terminat...terbeli benda yang mahal tapi ntah ape2... mesti tak suke orang kondem2 kan...sukati kite la..duit kite pun... tapi kalau pakai benda branded pasal nak show off pastu downgrade ape orang lain pakai tu memang aku tak setuju la...

ps : ni yang malas nak pakai barang branded, takut orang ingat aku nak bajet hebat.... hahaha

2 comments:

  1. Alah org2 yg mcm tu pocoyo je lebih .. selalunye org yg mcm ni bukan la dari background senang pun . .. or kaya biasa diam je beli menda2 branded ... yg pokai selalu dan belagak kaye je cakap lebih2 .. haha .. ape laa...org camni pun hade lagi .. ingat dah pupus ditelan zaman dah..bhaha.. =P

    ReplyDelete
  2. hahaha...yer selalunya yang takde ape2 ni suke show off...sebab tu je benda yang di bole nak banggakan pun....isk iskk iskkk

    ReplyDelete