03 June 2013

Nasi Ayam Campak

Bukan ayam demam campak! 
Masak hari sabtu...disebabkan mase tu zuel ade photoshoot, so malas nak minjam kamera dia yang dah siap2 cas batery, pasang speedlight sume...kang kalau tetiba kamera dia buat hal lepas aku shoot nasik hayam ni, tak pepasal aku dapat makan speedlight.... redhoo je la snap pakai henpon murah...tak santek!

adik ipar aku datang tido kat rumah dua hari... bawak anak bini (bini - biras aku)...
dok laaa memikir ape benda aku nak masak...diorang sampai kat rumah hari jumaat...malam tu aku dah masak mihun bakso... aku ingat nak masak mihun kuah tauchu... tapi bile pikir balik...hmm makan mihun lagi... pastu kuah tu pedas sikit, tak sesuai untuk budak2...

bangun pagi bersila tepi katil pandang lantai, memikir ape nak masak... dapat idea masak nasik ayam jer la... tapi pi kedai dulu beli barang... ni resepi campak2 sajek~~

BAHAN-BAHAN NASI DAN SUP
Ayam
Beras
Bawang putih
Bawang merah
Halia
Rempah 4 sekawan (kayu manis + cengkih + bunga lawang + buah pelaga)
Kiub ayam
Daun sup dan daun bawang
Bawang goreng

BAHAN-BAHAN PERAP AYAM dan KICAP
Lada Hitam
Garam
Kicap manis cair
Kicap pekat
Bawang putih

BAHAN- BAHAN CILI
Lada merah
Cuka / Limau kasturi
Gula
Sos cili

BAHAN-BAHAN ULAM
Timun dan Tomato

LANGKAH 1
Basuh beras, toskan dan letak dalam rice cooker, jangan on suiz dulu...

LANGKAH 2
Panaskan minyak dan tumiskan bahan2 ni... :
- rempah sekawan
- bawang putih
- bawang merah
- halia

....sampai bau sedap. hahaha

LANGKAH 3
kalau masak sup untuk nasik ayam, aku suka kerat kaki ayam jadi 3 kerat, kepak 3 kerat, leher 2-3 kerat...dan lelain yang dirasakan sesuaiii untuk dikerat untuk masuk dalam sup... 

- lepas tumis dah ade bau sedap, masukkan air separuh dari sukatan beras yang nak dimasak...  *ehh paham ke? (refer langkah 4)
- masukkan kiub ayam dan garam.. kacau...
- masukkan ayam kecik dan ayam beso (yang nak dibakar / digoreng nanti)
tunggu ayam masak...

LANGKAH 4
*aku masak 2 pot beras, so masukkan 5 pot  air untuk buat sup...
lepas sup dah masak, aku ceduk separuh sup tu dan tuang dalam beras yang dah basuh tadi... so tinggal laa separuh sup untuk buat kuah makan ngan nasik nanti... 

sukatan aku, 2 pot beras : 2.5 pot sup
kacau2 beras dengan sup tu, lepas tu tambahkan planta atau butter supaya nasik tak melekat dan tambah sedap... 

LANGKAH 5
- angkat ayam yang dah masak dalam sup...masuk dalam mangkuk. tak payah tos.
- tuang kicap cair, kicap pekat, lada hitam dan bawang putih...ratakan perasa dan letak tepi...

LANGKAH 6
- Kisar lada merah, campur air sikit bagi senang kisar. tak payah hancur sangat. Biar ade serpih2 gitu kasi terselit kat gigi lepas makan...
- Suam2kan kuali anda...tak payah letak minyak masak. terus masukkan lada merah tadi, bagi masak. lepas tu masukkan sos cili, gula dan cuka... kalau tanak cuka, bole bubuh limau kasturi... cili ni mesti ade rasa pedas, manis dan masam2 sikit... 

LANGKAH 7
cer tengok ayam yang dah perap tadi...mesti dah ade kuah2 ayam tu jadi kicap. kuah kicap tu jangan buang tau. okey...panaskan kuali pulak... letak minyak berlondang...sebab aku nak deep fry ayam tu.. kalau tanak goreng, bakor pun bole... cuma aku takut ayam kering, so tanak bakor la...

- gorengkan ayam garing2...tak payah masak lama sangat kot, sebab ayam dah direbus tadi kan~

LANGKAH 8
by the time aku siap goreng ayam... nasi, sup, cili merah dan kicap pun dah siap gak ^_^ ehh cara buat kicap cemana? guna lah kuah kicap bekas perap ayam tadi tu... kalau kurang, tambah sikit kuah sup dan tambah kicap... takde orang makan nasik ayam banjir dengan kuah kicap~~ tak payah buat banyak2 pun takpe...

- ok...siap semua, hiris pulak tomato dan timun...dan daun sup dan daun bawang... daun sup, daun bawang dan bawang goreng tabur dalam sup ayam...
- hidangkan semua dalam bekas hidangan macam ni....tak payah nak basuh banyak mangkuk... dan bole tutup sekali kalau tak makan...tak payah tudung saji~~ dan boleh buh kuih raya nanti... dan dan~~

aku beli semata2 nak hidang makan kat adik ipar...kuikuikui...maklum la, rumah banyak mangkuk plestik kedai dua hengget jah...tak proper nak hidang....
gambar lepas habis makan...nasik ada la sejemput lagi...
bawah : IKLAN JAP.... hehehe

1 comment:

  1. wahhhh meriah rasa mcm hari raya pun ada..hihih

    ReplyDelete