09 May 2013

Bangkit

eh? hai...anda rindu baca entri saya? perasan macam ramai follower dah wasap2 tanya bile nak update... puiiii!
malam tadi, sebelum tido aku dah berazam...sampai je kat opis, jangan on YM.. tapi aku gagal off FB...jadi sejam dua diwaktu pagi tu aku menela'ah di fesbuk... baca news feed ke?? noo no noo... takde makner-nyer aku nak belek news feed seketol2 tu...buat sesak kepala jer... aku just baca notification dari post2 hangat kat group mak2 yang aku follow...

lepas tu aku pulun buat keje sikit... godaan nak bukak ym tu ade, tapi aku janji ngan hati aku sendiri, aku akan bukak bile siap je keje penting ni... okeh? sebab kalau bukak sekarang memang jawabnye tak fokus....

lagi 10 minit nak habis keje, member dah wasap "cuti?"
kaannn~~ asal tak on ym je aku cuti laa... tapi biasanya memang camtu. yang tak biasanya aku off ym bila aku betul2 bz...atau nak fokus kat keje... kang aku on ym, ade ajak borak, ade suh baca artikel2 merepek...dah ler artikel tu panjang lak tu... lom khatam satu artikel, daahh dia tepek 2-3 link artikel lagi. memang tak siap laa keje aku...

dah on ym.. member yang wasap tu tanya aku "pernah drive selain keta mesia?"
sejujurnya aku jawab je la "tak..." seingat aku...tak...kot...ehh ade...secara haroomm - takde lesen lagi. mase tu kira frust la...geng2 bas sekolah sume ramai dah ade lesen kelas D...aku ni lesen B2 pun takde. tapi jangan kata nak amik lesen B2, bawak pun tak pandai! lepas habis blajar, dapat kerja pertama kat JB ni baru aku amik lesen... pakai duit sendiri.

heloo... takde la teruk sangat kan...sile bangga sebab amik lesen pakai hasil tetek peluh sendirik! dan ingat2 sket kat member yang sampai laa ni tak amik2 lagi lesen memandu...suami pun dapat pahala la usung bini hantar pegi balik keje...kalau aku nak hang out ngan diorang ni, dengan rela hatinye pegi menjemput diorang...

ok balik kisah member aku tadik...
dia sambung dengan jawapan : "aku pun tak pernah..." disertai icon =(

yerla..dah dia teringin kan... ape leh wat. aku yang tak teringin ni memang la rase nak jawab : "ntah ape2 la ko ni..."

pastu dia pun citer...member dia yang jugak member aku - pakai keta import bawak pegi mana ntah then suruh member kitorang yang lagi sorang tolong drive kan.... aku tak tau ler member aku ni kempunan ke, jeles ke ape...sebab aku dah tak amik port dah... sebab yang aku nak hilite ni pasal dia bagitau yang member kitorang tu pakai keta import dah... ehhh apesal aku tak tau punggg *mode sibuk

tambah lagi...member aku bagitau yang member kitorang tu tak tukar keta pun...beli lagi satu... ehh apesal aku tak tau ni.... *sibuk lagi
dalam hati cakap "untungla~~ mampu pakai keta import, porch rumah beso bole sumbat 3 ketol keta" *hahaha mode dengki... (ok tak klakar) jadahnye member tukar keta nak bagitau kooo.... takkan tetiba on ym - aku dah tukar keta...jangan jeles!

ala... nak rase jeles watpe... kalau jeles sila la beli sama. kalau tak jeles tapi tak beli sebab tak mampu pastu kutuk2...itu namanye dengki sebab kau tak dapat... tuhan tu adil bagi rezeki kat semua hamba-Nya... orang tu ade ape yang ko takde, ko ade ape yang orang tu takde... fair la. kite jangan ukur nilai yang kita dapat dengan yang orang tu dapat...tak mampoo beb nak ukur...bukan kerja kita lagipun... ni nak jeles dengki ngan orang, tanggungjawab ngan tuhan dah sempurna lom? haaa... hubungan ngan Tuan punya donia pun ala kadar, lagi mau banyak songeh. Dia masih bagi ko sedut oksigen pun dah bagus...kira rezeki la jugak tu....

Memang kita selalu nak pertikai ape yang kita belum dapat, jarang nak tengok ape yang kita dah dapat...malah benda yang kita dah dapat tu sesetengah orang lain tak/belum ada/dapat pun... kadang2 tak hargai pun ape yang kite dah ade... eh lain macam je bunyik kan? Maklum la baru habis PRU...

udah2 la tu yer...meh layan lagu ni...

Bangkit - DJ Fuzz ft. Altimet & Salam

Bangkit bila ditolak jatuh bangunlah semula
Bangkit bila diluka nanti pulihlah semula
Bangkit biar bersusah dulu nanti senang semua
Sakit pada luka kan pulih semula
Bangkit

Dengan nama yang Maha Esa
Maafkan aku aku terlena
Mata buka tapi aku leka
Sekarang kita sedia pasang deria kita lebih peka

Siap gerak gempur
Siap rentak tempur
Redah onak lumpur
Maju tiada undur
Tak kenal uzur hingga jasad kita terkubur
Kalau kurang kaki tangan lutut dan siku dihulur

Ini malam kita pakai tanjak songsang
Askar jati gerak senyap yang lain berkompang
Berani segorombolan tak takut bila seorang
Kuatkan benteng jangan ada yang berlobang

Bangkit bila ditolak jatuh bangunlah semula
Bangkit bila dijajah boleh tawanlah semula
Bangkit ingat ketua dulu supaya jalan lurus
Kalau tidak ditepi bendung ku tak berakar

Sabit kau umpama cahaya
Yang menyinari bumi
Kau umpama Hang Jebat
Yang melindungi hak dirinya
Kau umpama senjata
Yang melindungi tanah
Sememangnya pendekar yang gagah perkasa

Mana Tun Fatimah
Mana semangat Tun Teja Datuk Maharajalela
Mana cucu Datuk Merah
Keberanian Sarjan Hassan dan Leftenan Adnan
Mari memartabatkan perjuangan Datuk Bahaman

Keris dulu dalam tangan sekarang dalam otak
Paling tajam tak perlu hunus keluar tengkorak
Catur congak cukup sebelum langakah diorak
Tanpa rancangan rapi dah tentu kemenangan rosak

Rapat-rapatkan saf dan buka kuda-kuda
Bila bersatu tunggu lihat siapa berani cuba
Yang akan datang menaruh pada yang semasa
Bangkitlah nusantara

Jadi bangkit berkumpul di bawah panji berbulan sabit
Tak sujud pada sesiapa di bawah langit
Tak mengalah walaupun betapa sakit
Sebelum layar bahtera mari kita

Bangkit.. bangunlah semula
Bangkit.. tawanlah semula
Bangkit.. umpama cahaya

2 comments:

  1. BANGKITTTTTTTT!!!! bangun semula
    Bangkit...tawanlah semula
    Bangkit...umpama cahaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangkit....marilah makan kuih bangkit
      Bnagkit... kuih bangkit buat dihari raya

      Delete