03 March 2012

Syukur

macam biasa, entri ni aku petik dari http://comatosewithbraindamage.blogspot.com/


aku suke tepek entri yang aku rasa bermanfaat terutamanya yang boleh dijadikan peringatan untuk aku. meh aku hilite sikit point2 penting.

Kita ni selagi bernama manusia, memang takde de nak satisfied dengan kelebihan orang lain. Jangan nak tipu la kita suka tengok kelebihan orang lain. Kita takkan suka. Apa yang kita boleh buat adelah samada kita berusaha jadikan diri kita lebih baik dari keadaan kita sekarang supaya kita boleh create happiness untuk dri sendiri. Lagi satu, ko boleh pilih untuk jadi sebahagian dari anony-anony tu - LOSER.

Orang yang hidupnya full of hatred ni sebenarnya dia tak puas hati dengan diri sendiri. Bukan dia tak puas hati orang lain. Disebabkan dia tension dengan diri sendiri jadi dia kondem orang lain. Just like kau tension baju kau buruk, pastu kau kondem baju orang lain sendat la, tak sesuai dengan dia la, kaler cam Jawa la, bla bla bla. Padahal kau bengang ngan baju kau. Orang kalau dia percaya diri dia best, dia takkan sakit hati dengan orang lain. Ada tak dikalangan kita yang sakit hati dengan orang daif contohnya? Ada?
Takde kan?
Kita tak sakit hati dengan dorang sebab kita tau kita lebih beruntung.
Bila kita takde rasa sakit hati, jadi kita lebih terdorong untuk buat baik dengan dorang.

Amenda la orang-orang macam ni. Masing-masing kan ada kelebihan diri. Tapi still suka kat kelebihan yang ada kat orang lain. Apa yang ada kat orang lain tu sebenarnya anugerah. Kau tak sepatutnya pertikaikan anugerah yang ada pada orang lain. Anugerah orang tu mungkin takde kat kau, tapi kau boleh gunakan anugerah lain yang Allah bagi pada kau untuk kau jadikan kelebihan.

Yang membuatkan diri kita istimewa dari orang lain sebenarnya adelah diri kita sendiri, bukan orang lain. Bukan jugak disebabkan followers, peminat, bla bla bla. Semuanya berpunca dari kita.
Kalau kita ok, of cos orang suka.
Kalau kita tak ok, gila apa ada orang nak suka??
So, segala-galanya berpunca dari kita. Kita sendiri boleh tentukan kita nak duduk kat belah mana. Tak payah susah-susah nak jatuhkan orang.
Sometimes heran jugak aku ada orang yang gigih kondem orang lain tapi lupa nak gigih betulkan diri sendiri. Kesian.

"Orang-orang yang paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya."


No comments:

Post a Comment