20 October 2011

PELAMIN

Decide Design Pelamin

Hari tu... yeah - Isnin lepas, aku ngan mak aku gi jumpa Mak Ani, founder Ixora Design - Skudai Kiri. skrang biz dia diuruskan anak2 dia.... Gee & Nadia. diorang ada datang rumah aku sehari sebelum tu (Ahad) sebab nak bagi "bontrot" - kata orang jawa, orang melayu kata "berkat" untuk kitorang rasa nasi beriani (ke nasik minyak?) yang bakal dimasak masa hari majlis aku nanti

masa diorang datang rumah tu, diorang tanya la, bila nak pilih design pelamin... now dah masuk pertengahan Oktober, bole diorang siap2 cari barang. laju je mak aku setuju nak datang esoknya lepas aku balik keje. okeylah.

Isnin tu kat opis, gasak la aku surf tenet nak cari idea design pelamin. Sebenarnya dah lama aku usha pelamin tapi still tak dapat decide, bila dah decide, mak andam pulak tak boleh nak buatkan sebab space nak letak pelamin kat rumah tu tidak ler tinggi, tidak ler lebar sangat. pelamin ni nak buat kat dalam rumah. rumah kalau besar macam banglo takpeee la jugak. bole la aku berangan nak pilih pelamin gabak2.... aku memang tak prefer nak buat pelamin kat khemah...since aku rasa masih bole buat dalam rumah, better dalam rumah. bole pasang awal dan tak kisah if hujan... mintak2 jangan la hujan kan...

antara pelamin yang aku angankan :
pelamin bentuk bulat. 
idea ni datang mase aku belek2 majalah pesona pengantin la... aku tengok rangka ni lain dari lain.... tapi tak bole pakai untuk kat rumah sebab kelebaran ruang yang terhad.... 
Pelamin Tiang Rome 
Kalau yang satu panel macam gambar kat atas tadi pun dah failed...agak2 la bole ke nak masuk tiang rome ni? tiang ni nak berdiri pun tak bole ookkk.... ade kang jadi tiang pisa je.... siling kat rumah tak cukup tinggi nak dirikan tiang rome ni. jadi...lupakan je laa. 
sekarang kan... trend pakai pelamin frame. tapi pelamin ni kurang cun kalau guna satu panel saja... kena ada 3 panel baru yummy! tapi pelamin frame ni pun tinggi gak... so tak bole laa... 
trend Pelamin Moroccan / Morocco... mana eh? Timur tengah eh? ok... gambar ni aku snap masa Dunia Raja Sehari kat angsana. cantik. aku suke! kain yang dibuat bentuk scallop (betul ke?) pastu tengah2 letak chandelier tu dipanggil "lembayung". so aku decide la nak buat gak laa pelamin ade lembayung. tak ingat pulakkk kat rumah tu jarak blade kipas siling ngan dinding berapa meter je... dah tu nak selubung kipas ngan kain lembayung ni? mau carik2 kain mak andam kang... cancel. 
dah tu ape je pelamin yang mak andam aku ade? dalam album dia rata2 jenis kotak2 macam kat atas ni... ade jugak jenis iron..itu lagi la aku tak berkenan....  pattern lama tuu, dah tak musim.... pelamin yang kotak2 tu pulak macam dah common sangat. mana2 pegi memang itu la pelamin yang orang pasang. aku kan nak yang  aneh  unik atau lain sikit.... 

akhirnya dapat idea hasil "goggling", aku jumpe satu gambar dari satu blog andaman ni. design simple je, bukan petak2, lain sikit dari yang biasa kite tengok dan acceptable la untuk pelamin trend sekarang. yang penting sangat laa muat dengan space kat rumah tu! kena pulak gambar tu memang ada ala2 theme color aku... so ape lagi, print je terus.... 

balik tu, bile mak ani dah ready nak discuss pasal pelamin, terus je aku tunjuk gambar tu. hah! puas hati bile semua orang puji design pelamin tu. aku tau mak ani takde design ni, dia kena buatkan panel pelamin yang baru dan combine dengan sedia ada. kertas yang aku print gambar tadi tu diconteng2, tokok tambah ape yang perlu. ok what... lepas tu dia bole buat portfolio baru! tapi tak leh aa aku tepek design tu kat sini, tak suprise la kan. aku google gambar lain yang menggunakan asas yang sama ngan pelamin aku : 
got it? tapi gambar yang aku dapat hari tu bukan dari mereka2 ni yer~ 
hari ni baru aku jumpe yang diorang ada banyak design yang lebih kurang macam yang aku nak.... 

next entri nanti aku upload pic butik andaman yang akan handle the whole things from A-Z for my wedding. siyes... kalau orang yang tak kenal, seram kot nak masuk kedai dia.... =p

2 comments:

  1. wwwwoooo aku tak sabar nak tgk bak mai lah cepatlah...

    ReplyDelete
  2. Aaaa... Aku simpan khas untuk lumix ko yek!

    ReplyDelete