18 October 2011

KAD JEMPUTAN KAHWIN

Semalam rasa tak sabaaaarrr nak balik (^_^)


sebab nak tengok iniiii :

\(^_^)/ \(^_^)/ \(^_^)/ \(^_^)/

kad kahwin dah sampeeeii. total 1000 pices + envelope!

okies... kad ni aku design sendiri...rasa macam tak cukup syarat pulak kalau selaku graphic designer tak design kad sendiri. buatkan design kad orang lain reti...takkan la kad kawin sendiri upah orang buatkan.... 

aku start design kad kawin sejak 4 bulan lepas... kira2 dalam bulan 6 camtu... bile kena buat design kad sendiri, tau pun cerewet, tau pun nak teliti, tapi aku tak susahkan sape2 kan...so design la sampai puas hati. sekeping kad untuk 2 belah pihak. satu peta, ada 2 tempat... majlis dekat2 

sebenarnya ini bukan idea asal. mule2 aku plan nak buat kad bentuk "booklet" - macam buku, tapi tipis je la. nak buat 8 muka surat depan belakang, stepler kat tengah2. dua bulan aku habiskan masa "belek" kad tu sampai dah masuk final design,  tapi kemudian aku tukar bentuk kad kawin, buat 2 fold. sape laa yang pengaruh tu kan? besar betol pengaruh diaaa.... =p
cuba bayangkan kalau laa client yang mintak seorang designer revise macam tu... mau dah berbakul kena sumpah. 

printing.
sebelum aku proceed nak design kad kawin jenis ape, aku survey dulu harga printing. karang buatnya design aku tu perlukan kos yang tinggi untuk print, naya je laaa.... aku prefer online printing sebab biasanya kos printing diorang lebih murah dari print kat kilang. antaranya excard.com. ini laa the bestest price yang aku dapat untuk design "booklet". i tell you aaa...tak sampai rm1.00 untuk 1000 keping!

bajet aku pun memang maximum dalam 80sen sekeping saja.

tapi aku dah lupa apakah sebab utama yang membuatkan aku tukar bentuk dan design kad kawin ni... mungkin sebab aku tengok design kad member aku, dan satu lagi aku tersesat lalu terjumpe www.ceriakadkahwin.com

aku teruja tengok design kad dan yang penting lagi teruja tengok harga kad kahwin diorang!! harga penting yeee kawan2! design diorang pun sangatttt la cantik dan unik.... nama pun CERIA kad kahwin... mesti la ceria ceria...

tapi sebab kad yang diorang tunjuk cuma 1 fold, dan aku pun dah ade design sendiri, so kena la mintak quoatation baru. harga yang diorang offer sangat2 memuaskan hati aku. walaupun terpakse add postage cost, tapi masih fit in my budget.

kad 2 fold ni pulak, aku takde try mintak quotation kat excard.com ataupun mana2 kilang printing. dapat je harga dari ceriakadkahwin tu, aku terus decide nak proceed ngan diorang ni sebab aku rasa mesti tak bole dapat harga macam ni kat kilang printing. kalau excard, mungkin bole....tapi kena direct call la kot, sebab dalam website dia takde pulak dinyatakan spec macam yang aku nak...

cuma kelemahan diorang ni kadang2 lambat nak reply email. mungkin sebab tak ramai staff kot. kalau kad kahwin guna design sendiri, tempoh printing cuma amik masa dalam seminggu, tapi kalau diorang yang buatkan design + printing, tempoh masa yang diambil dalam 3 minggu...

diorang cakap, lepas kad dah siap, diorang akan call. tapi takde pun call. aku tengok kalender, aku dah buat panyment lebih kurang 2 minggu lepas. takpe, aku saje tunggu sampai 3 minggu, baru aku call. agaknya kalau aku tak call, sampai ujung bulan ni la kot baru diorang pos. huhuhuh

cemana pun aku puas hati laa ngan kualiti kad tu, cantik, kemas ( tapi aku baru tengok 2 keping je la ).  kad ni aku alamatkan ke opis zuel, so dia dulu yang first tengok kad tu, dia pun cakap cantik dan puas hati dengan kad tu (^_^) ( certain benda zuel memang cerewet okk! aku cuak je kena komplen ) my parent pun cakap cantikkk dan jelas. bila aku bagitau harga sekeping kad, diorang impress sebab bole dikatakan murah untuk spec kad macam tu.
alhamdulillah....

so sape2 yang nak cari kad warna warni yang affordable, bole la usha2 www.ceriakadkahwin.com
diorang sume frenly.... kalau ade terlambat sikit tu, harap sabar je la yek! janji puas hati....

8 comments:

  1. pengaruh siapa eeeehhh???

    cuba cakap cepat!

    ReplyDelete
  2. aku tengok kad kawin adik sape tah.... tu yang terasa nak tukar tu...(lalalalala)

    ReplyDelete
  3. bluweeeekk....simple n nice actually~~ :) lagipun senang..ooh nnti kad kahwin mu ku jadi kan sample juga lah kehkehkeh

    ReplyDelete
  4. As salam.. kebetulan terbace ur blog.ive been searching this style of wedding card, very limited. I wanna know ur design is kufi or u jz design it randomly?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hye jezze,

      design tu adalah nama kedua pengantin yang dieja dalam bentuk kufi...

      =)

      Delete
  5. salam..nice card..sy mmg tgh cari design kufi utk wed card saye..pastu website cerikadkahwin ngn excard tu mmg xde dah ea?sebab saye bukak xdapat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi fathiah

      CKK maybe tak update domain dia tu...bole try http://ceriakadkahwin.blogspot.com/ atau fb dia http://www.facebook.com/ceriakadkahwinpages

      kalau nak kufi, bole tanya http://www.facebook.com/karyakufi

      tQ for drop by =)

      Delete