26 May 2011

BE MYSELF





semalam, ade nyonya tukang cuci phone opis tegur aku :

nyonya : u keje memang diam2 saja aa?

aku : aa? (sengih) yalaa auntie...

nyonya : dengan semua2 olang pun u diam saja? (sambil tunjuk staff meja depan aku)

aku : (gelak) cakap la auntie, cakap pasal kerja saja la, kalau takde pasal keje, saya diam sajalah...

nyonya : dekat rumah pun itu macam kaa?
aku : rumah? takde laa auntie, kat rumah kalau parents i cakap, i pun cakap sama diorang laa
nyonya : jiran2 kat rumah u, u cakap tak?

aku : ermmm cakap la... nape? (aku sengih pelik)

nyonya : wa ingat u diam punya pelempuan... pasal wa slalu tengok u diammm saja?

aku : (sengih lagi luas dan gelak sakan) takde la auntie... saya memang ini macam, kalau orang cakap sama saya, saya pun cakap la... kalau takde, saya diam saja la... kawan dengan saya dulu maa, baru tau i macamana....

nyonya : (ketawa) wa cakap u jangan marah aaa...tak baik marah2 tau...

aku : takde la auntie... watpe i nak marah... (gelak)

nyonya : dulu wa ingat u manyak eksyen punya olang... pasal u manyak diam...

aku : (gelak dan gelak dan gelak) auntie kenal saya dulu baru tau maaa....

nyonya tu blah gi bersihkan phone lain....

lepas tu aku diam dan fikir...

aku rasa la, minah cleaner opis aku tu pun ingat aku sombong gak kot? sebab aku memang jarangggg tegur dia. jangankan minah cleaner tu, staff opis ni pun, kalau takde hal, memang tak bercakap. unless kitorang berkesempatan duduk semeja atau time aku tengah print banyak benda dekat meja staff lain. haa tu baru berbual la...

aku memang tau, kelemahan aku is nak mulakan komunikasi dengan orang asing. dengan staff opis ni pun tak tau nak borak ape. balik2 tanya, "dah breakfast?", "u masak ape hari ni?", "makan ape tadi?"... kalau ade staff yang baru dapat baby, just say "congratulations", "boy or girl?", "sapa yang jaga baby u?"... camtu laaa...pastu takkan nak tanya soalan sama hari2 kan...

nanti diorang pun tanya balik sikit2 kat aku... takde yang menarik sangat la. kalau terserempak kat toilet ke... even tengah cuci tangan kat singki sebelah2...memang slalunya tak bercakap pun....

dengan budak2 kilang, terutamanya yang lelaki, lagiiiiiii tak bercakap melainkan diorang yang tegur dulu. dengan pempuan, sape yang ramah je la. kalau jenis mulut berat cam aku ni, memang diam je la. nak2 jenis tanya sepatah, jawab setengah patah... memang mati idea aku....

masa baru masuk keje sini, aku pernah la berazam nak jadi "new me", nak jadi cam orang yang bole selamba tegur je sape2, jadi peramah... tapi for first week je la aku bole bertegur, ala2 macam minggu orientasi. tapi lepas tu aku balik dengan perangai asal.

aku rasa macam "plastik" je buat perangai camtu.... aku boleh di ajak borak, tapi kalau ko takat lalu je lepas tu nak harap aku tegur "hi, nak gi toilet ke?" memang takde laaa...

aku takkan tegur jiran sebelah rumah aku ngan soalan "hi watpe tu... nyapu ke...?" sedangkan aku memang nampak dia tengah menyapu. biasanya aku pikir dan create soalan lain... jangan la dungu sangat. camtu gak kalau nak tegur sape2 la.. konon nak buat2 ramah kan....

kat kilang ni, kalau aku bole tegur "haiiii" tu maknanya aku pernah duduk bersembang lama ngan orang tu. selain dari tu, memang tak la...

dan budaya ni tak pelik kat opis aku ni, sebab memang staff lain pun kurang bercakap (bersembang kosong) dengan staff lain. biasa memang diskuss hal keje je la... jangan risau la kalau ada yang pakai baju baru ke, beg baru ke, kasut baru ke... takde sape pun yang nak kisah dan jadi tukang sibuk.... aku je kekadang wat modal nak borak like "ehh.. lawa kasut u..." (kalau memang betul2 lawa laa) padahal dah lama dia pakai kasut tu... keh keh keh...

kesimpulannya, aku tak peramah, tapi tak bermakna aku sombong...
tak caya? meh berkenalan!

+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+

No comments:

Post a Comment