25 March 2011

PERINGATAN UNTUK SEMUA



pheww!!

aku terpakse la taip kisah ni kat wordpad sebab ms office kat workspace aku ni lom bole guna. aku yang pandai pi amik CD ms office installer saja tanpa amik skali cover cd yang ada tulis serial number untuk installation. bijakkkk! nasib baik la aku bukan wat keje yang sangat2 perlukan ms office.

alkisah semalam...
aku cek email.... inbox... pastu spam...
dalam spam box tu, ade laa satu email dari "united...(ape entah, lupe dah)" nama sebuah company penghantaran courier antarabangsa. aku ade laa beli barang dari ebay. so aku pun click, baca dan download attachment. lepas tu unzip. then file tu ade logo pdf... aku klik la dengan yakin. tetiba file tu tak bukak ape2 dan terus missing! aku cek balik extension file tu... dot exe.

aaaaaa..... aku dah terbuntang bijik mata. dalam hati kata "alamak! virus kot!" aku delete la file tu... dan dan je lepas tu keluar notification mengarut kat bawah kanan skrin monitor mengatakan pc aku dah terkena virus dan terus scan.... lepas tu suruh beli antivirus diorang. SPYWARE!!

yang macam shilake tu, semua application aku kena block dengan mengatakan dah infected. aku dah bengang. keje tengah on going ni.... skype pon tak leh bukak! giler....

bagitau manager. manager try solve masalah.

mula2 scan virus... siap pakai hd : c pc lain... sbb hd : c aku tak bole run anti virus. shilake kuase 4. dah la scanning tu lama, ade la jumpe file2 yang infected, dah heal...tapi bile bukak semula windows, masih ade lagi spyware tuh....

godek2 tak berjaya jugak. so... aku format saja lah "c" tu.... lagipun ni kali kedua kena macam ni....

time macam ni, sape lagi yang aku cari, mesti la famy. lepas tu call putera katak. mintak solution.

tau je la... format kan punya la berejam! dah siap normal format... tak boleh log on pulakkkk. sebab aku gi bubuh admin password, so kena la activatekan windows....tapi tak boleh nak aktifkan sebab internet connection pun dah takde!

re-format la skali lagi.... tunggu lagi....software ilang tu dah semestinya la kan!

akhirnya siapppp! pukul 5 ptg baru windows tu berfungsi semula....(start problems dari 11 pagi) aku pun install dulu ape yang boleh. lepas tu restart lah.

tapi.......
lepas restart, tak boleh pulakkk...NTLDR is missing... Alt + Ctrl + Delete to restart

muka aku tak payah citer la kan, rupe pelam pun lagi manis.

okey lah, shut down terus. aku duduk kemaskan meja. tapi kepala hotak ni tak dapat lari dari nak pikir pasal hal pc aku tu....

balik rumah... guna hanset jadi modem (sebab broadband aku maxis block, diorang bengap tak claim payment) google ape solution untuk masalah aku ni....

bile aku baca :
Did you just plug something in? Unplug it

If you recently changed hardware, or a BIOS setting change, change it back. This could be as simple as a floppy disk left in the disk drive, or a usb stick or external hard drive being plugged in.
jadi aku teringat la pasal petang tu ade plug in - plug off wayar hd... jadi aku rase ada wayar hd yang dah tersalah sambung, so windows jadi bengong...

pagi2 ni sampai opis, sebelum aku switch on pc, aku tukar dulu wayar hd dan hasilnya?

ok kena install semua software.

so korang len kali jangan klik menda aneh2 kat email tu yer...

No comments:

Post a Comment