28 February 2011

Sebelum Kamu Mengeluh....


1. Hari ini sebelum kamu mengatakan kata-kata yang tidak baik, fikirkan sekali tentang seseorang yang tidak dapat berbicara sama sekali.

2. Sebelum kamu mengeluh tentang rasa dari makananmu, fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

3. Sebelum kamu mengeluh tidak punya apa-apa, fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.

4. Sebelum kamu megeluh bahawa kamu buruk, fikirkan tentang seseorang yang berada pada tingkat yang terburuk dalam hidupnya.

5. Sebelum kamu mengeluh tentang suami atau isteri kamu, fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.

6. Hari ini sebelum kamu mengeluh tentang hidupmu, fikirkan tentang seseorang yang meninggal dunia terlalu cepat.

7. Sebelum kamu mengeluh tentang anakmu, fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak, tetapi dirinya mandul.

8. Sebelum kamu mengeluh tentang rumahmu yang kotor kerana pembantumu tidak mengerjakan tugasnya,fikirkan tentang orang yang tiada tempat tinggal, hidup dijalanan.

9. Sebelum kamu mengeluh tentang jauhnya kamu telah mengembara,fikirkan tentang seseorang yang menempuh jarak yang sama dengan berjalan.

10. Dan di saat kamu lelah dan mengeluh dengan pekerjaanmu,fikirkan tentang pengangguran, orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kamu.

11. Sebelum kamu menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,ingatlah bahawa tiada seorang pun yang tidak berdosa.

12. Kita semua menjawab kepada Sang Pencipta.Dan ketika kamu sedang bersedih dan hidupmu dalam kesedihan,kesusahan..senyumlah dan berterima kasih kepada Tuhan bahawa kamu masih hidup!

13. Cintai orang lain dengan perkataan dan perbuatanmu.

14. Cinta diciptakan tidak untuk disimpan atau disembunyikan.

15. Kamu tidak dicintai seseorang kerana dia cantik atau tampan. Mereka cantik/tampan kerana anda mencintainya.

16. It's true you don't know what you've got until it's gone,but it's also true you don't know what you've been missing until it arrives!!..

*sumber..buku Keramat Seorang Ibu -Mohammad Qayum A.Badaruddin*
credit to finie

ps : bile aku sedang mengharungi derasnya cabaran hidup, aku suke menarik nafas dalam2...kedengaran macam mengeluh, tapi bukan. aku menarik nafas sedalamnya untuk menenangkan jiwa yang berkecamuk.

No comments:

Post a Comment